Development

Dit is een bijdrage van Cegeka
Klantinteractie
Change & Adoptie Expert Rik van der Zee van Cegeka aan het woord!

Change & Adoptie Expert Rik van der Zee van Cegeka aan het woord!

'Het mooiste is om je kennis en ervaring te delen'

27 september 2022
Door: Cegeka , partner

'Het mooiste is om je kennis en ervaring te delen'

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Dit keer Rik van der Zee van Cegeka over het centraal zetten van de gebruikers binnen het IT-vakgebied Change & Adoptie.

Welk onderwerp wil je graag uitlichten?

Het centraal zetten van de gebruiker bij de lancering en ingebruikname van nieuwe technologie.

Wat zijn de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?

De ontwikkelingen rondom remote werken hebben gezorgd voor grote toename in het gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Bedrijfsapplicaties die thuiswerken en op afstand samenwerken ondersteunen krijgen steeds meer functionaliteiten en doen een beroep op de kennis en ervaring van gebruikers om met deze nieuwe systemen te werken. Als consultant Change, Adoptie & Communicatie begeleid ik organisaties en gebruikers om de mogelijkheden en potentie van die nieuwe technologie te benutten.

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug op de werkvloer of bij je klant?

De grootste uitdaging blijft voor organisaties om ervoor te zorgen dat ze de mogelijkheden van technologie optimaal benutten. De behoefte van gebruikers en doelstellingen van organisaties zouden hierin leidend moeten zijn. Een systeem of applicatie is een dienend middel voor gebruikers en organisaties. Helaas zie je nog heel vaak dat er een systeem of applicatie is aangekocht en er dan pas nagedacht wordt wat er het beste past voor de gebruikers. Je kunt gebruikers met opleidingen, training, verandermanagementinterventies en communicatie optimaal ondersteunen. Maar door gebruikers actief te betrekken bij het maken van ontwerpkeuzes kun je reparatiewerk achteraf voorkomen.

Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen?

Door middel van opleidingen en trainingen via Cegeka blijf ik bij met de mogelijkheden van nieuwe technologie. Dat kan via klassikale trainingen, zoals bij Cegeka verzorgde Prosci Practioner klassen, maar ook digitaal via leerplatformen zoals Pluralsight of LinkedIn Learning. Beide vormen spreken me aan omdat je op locatie collega’s ontmoet en kennis deelt, maar digitale trainingen via leerplatformen kun je gemakkelijk volgen wanneer het jou uitkomt. Daarnaast investeert Cegeka veel in kennisdeling via Competence Centers (expertise communities). Door kennisavonden en praktijkvoorbeelden onderling te delen blijven we bij en leren we van elkaar en van klanten die ook welkom zijn bij ons op locatie voor zo’n avond. En misschien wel het belangrijkst: de ervaring die je opdoet bij klanten, daar zie je direct welke uitdagingen er in de praktijk spelen.

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?

Door mijn ruime ervaring in verschillende communicatie en adoptie functies. Ik heb daarnaast diverse Product Owner rollen vervuld in een groot aantal projecten. In de jarenlange samenwerking met externe netwerken heb ik bij verschillende onderwijsinstellingen vanuit Cegeka studenten begeleid bij projecten die de samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven bevorderen. Een hele leuke manier om expertise te delen en om kennis op te doen. Maar expert word je vooral door het maken van vlieguren in verschillende klantomgevingen. Hier breng je de opgedane kennis in de praktijk en ontdek je veel samen met deze klanten.

Wanneer is iemand in jouw optiek een expert?

Als je vanuit kennis en expertise zelf, maar vooral ook anderen in jouw vakgebied kunt helpen met het succesvol behalen van doelstellingen. In mijn geval is dat een adviserende en coachende rol bij projectteams van klanten. Het mooiste is om je kennis en ervaring te delen en in de praktijk te brengen om zo anderen te helpen en zelf bij te blijven, te leren en te groeien. 

Hoe zie jij de toekomst?

Hopelijk komt er in de toekomst nóg meer aandacht voor het centraal stellen van gebruikers en dus de mens bij het inzetten van technologie. Minder systeem push en meer rekening houden met het menselijke aspect van technologie. Daar komt ontzettend veel bij kijken. Door het de aandacht te geven die het verdient zullen organisaties meer uit systemen en applicaties halen en de gebruikerservaring een positieve impuls geven.

 

Reactie toevoegen