Overslaan en naar de inhoud gaan

Cegeka bouwt mee aan digitale toekomst van voetbalclub KRC Genk

Vergis je niet: ook voetbalclubs hebben een goudmijn aan data. Het gebruik van data om prestaties van spelers in kaart te brengen en te verbeteren is niets nieuws. Maar, voetbalclubs zijn daarnaast ook bedrijven waarbij inzicht in financiële en commerciële data van groot belang is. Met de vraag “Hoe kunnen we een digitale toekomst bouwen voor onze fans, businessrelaties en club, om ons merk groter en sterker te maken?” wendde KRC Genk zich tot haar partner Cegeka.

Frustrerende supporterservaring

Anders dan met vele andere producten hebben de “klanten” van KRC Genk, de supporters, een emotionele band met de club. Het verbeteren van de klantreis stond daarom voorop: van online tickets kopen, parkeren bij de club tot een snack kopen met de Club Card in het cashless stadion en een shirtje kopen tijdens de rust. Achter al deze activiteiten zitten verschillende systemen waarvoor keer op keer een nieuwe login benodigd is. Onnodig veel handelingen en frustrerend voor de supporters.

Ook achter de schermen bleken applicaties en tools onvoldoende op elkaar afgestemd. Tools praatten niet met elkaar, er was afhankelijkheid van diverse externe partijen en belangrijke zaken zoals GDPR en security werden niet centraal aangestuurd.

Één centraal datalake

Nadat Cegeka het ecosysteem in kaart had gebracht, was de tweede stap het opzetten van een centraal datalake. Met het datalake van Cegeka worden applicaties aan elkaar gekoppeld, data wordt centraal opgeslagen en slimme toepassingen kunnen hierop eenvoudig geïmplementeerd worden. Hierdoor is het ecosysteem nu onderling verbonden en kan KRC Genk autonomer werken. Nieuwe tools kunnen in- en uitgeplugd worden, zonder het hele systeem te beïnvloeden.

Inspirerend toekomstbeeld

Om te bepalen waar KRC Genk in de toekomst naartoe wil, hebben de voetbalclub en Cegeka de perfecte customer journey uitgestippeld voor de fans, businessrelaties en de club. Alle conclusies heeft Cegeka samengebracht in een rapport met actieplan naar de digitale toekomst:

  1. Het eerste project is het opzetten van een centrale dienstverlening voor zowel supporters als seathouders, waar je met een single sign-on toegang krijgt tot alle diensten.
  2. Aan de achterzijde gaan we de beschikbare data gebruiken om een intelligent marketingsysteem op te zetten, met gepersonaliseerde communicatie.
  3. Ten derde moet ook de bedrijfsvoering op basis van data gebeuren, zodat KRC Genk een totaaloverzicht heeft, trends kan spotten en op basis van deze data kan handelen.

De eerste handelingen richting een fanbeleving op maat worden inmiddels ondernomen. De centrale datalaag is uitgebouwd en de volgende stappen richting de toekomst worden gezet.

KRC Genk is al jarenlang pionier op commercieel vlak. We waren de eerste club met een cashless betaalsysteem, digitale LED boards, shirtvoorstellingen in AR. Cegeka daagt ons nog verder uit om te innoveren, en wij zijn zeker dat we het met hen als partner ook technisch kunnen klaarspelen. – Davy Vanhaen, Commercieel Directeur van KRC Genk

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in