Datagestuurd Leren en Evalueren
Nu technologie en onderwijs steeds meer met elkaar verweven raken, ontstaat een nieuwe manier van interactief en datagestuurd leren. Door statistische analyses en digitale hulpmiddelen te integreren in lesmethoden, kunnen docenten en trainers niet alleen direct inspelen op de leerbehoeften van hun deelnemers, maar ook waardevolle inzichten verzamelen over trends en patronen in het leerproces.

Het gebruik van digitale tools, zoals Group Support Systemen, zorgt voor een dynamische en interactieve leeromgeving1. Deelnemers blijven voortdurend betrokken doordat ze actief bijdragen, met hun smartphone of laptop, aan discussies en reflecties. Dit kan plenair worden teruggekoppeld, waarbij de docent of trainer de belangrijkste inzichten samenvat en bespreekt waar er nog verdieping nodig is. Een bijkomend voordeel is dat deelnemers hun scores kunnen herzien, wat hen stimuleert om nog eens kritisch na te denken over hun antwoorden. We noemen dit double-loop learning effect2. Dit effect laat de student teruggraven in zijn diepste laag van kennis van de Bloom Taxonomy3
Daarnaast maakt deze methode het mogelijk om sessies op te tellen. Een voorbeeld hiervan is een onderzoek naar cold cases, waarbij meer dan duizend respondenten werden bevraagd over de factoren die een zaak onopgelost laten4. Door deze sessies te combineren, ontstaat niet alleen een kwalitatief beeld, maar kunnen ook statistische trends worden geïdentificeerd. Dit toont aan dat niet alleen een incident zelf bepalend is, maar ook de omgevingsfactoren een belangrijke rol spelen.
Flexibele Methode
Deze aanpak is toepasbaar op alle onderwijsniveaus, van het basisonderwijs tot PhD-niveau. Het principe van gestructureerd en interactief leren kan worden ingezet voor eenvoudige oefeningen, zoals een kennismakingsactiviteit, tot complexe academische onderzoeksprojecten. Door gebruik te maken van een gestructureerde lesopzet, bestaande uit een presentatie, een oefening en een reflectiefase, wordt kennis niet alleen overgedragen, maar ook verankerd.
Efficiënte Kennisopslag en Compliancy
Een bijkomend voordeel van digitaal leren is de mogelijkheid om gegevens efficiënt op te slaan en te beheren. Sessies en lessen kunnen worden bewaard, verfijnd en aangepast aan nieuwe inzichten. Daarbij kan de opslag worden afgestemd op regelgeving zoals de GDPR: gegevens kunnen automatisch na een bepaalde periode worden verwijderd of juist bewaard blijven als waardevolle leerbron.
Door kennis op deze manier te archiveren en te structureren, wordt een database opgebouwd die niet alleen voor de huidige deelnemers van waarde is, maar ook toekomstige leerprocessen ondersteunt. Dit creëert een continue cyclus van kennisopbouw en verbetering.
Een ander krachtig aspect van deze methode is de mogelijkheid om lessen en cursussen op te slaan in een bibliotheek, we noemen dat Thinklets. “ThinkLets” helpen de facilitator om standaard voorgedefinieerde agenda’s te importeren zoals een Business Case analyse, Case Studies, SWOT analyse, Risico analyses of een Retrospectief. Daarmee verandert ook de rol van de facilitator, hij/zij kan meer aandacht geven aan de deelnemers en hun inbreng in plaats van aan de werking van tools.
Hierdoor kunnen docenten en trainers bestaande lesmaterialen eenvoudig hergebruiken en aanpassen. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van het onderwijs continu wordt verbeterd.
De bibliotheek kan zowel basisvaardigheden bevatten, zoals icebreakers, als gespecialiseerde trainingen zoals cyber security incident response of mediationtechnieken gebaseerd op het bekende boek Getting to Yes. Door deze gestructureerde aanpak kunnen sessies efficiënt worden voorbereid en uitgevoerd.
Automatische Rapportage en Benchmarking
Een vaak onderschat aspect van onderwijs en training is verslaglegging. Met digitale ondersteuning kan dit proces volledig geautomatiseerd worden. Binnen enkele seconden wordt een samenvatting gegenereerd met deelnemerslijsten, kernpunten van de sessie, grafieken en evaluaties.
Dit biedt niet alleen inzicht in individuele prestaties, maar maakt ook benchmarking mogelijk. Door verschillende klassen of sessies met elkaar te vergelijken, kan worden vastgesteld waar sterke en zwakke punten liggen en waar bijsturing nodig is. Dit voorkomt dat men uitsluitend achteraf evalueert, en maakt het mogelijk om real-time in te spelen op veranderingen.
Van Statische Rapporten naar Dynamisch Leren
Traditionele rapportages kijken vaak terug naar het verleden, terwijl de huidige dynamische wereld vraagt om vooruitkijken. Door sentimentanalyses en real-time data te verzamelen, kan beter worden voorspeld welke ontwikkelingen en uitdagingen eraan komen. Dit helpt organisaties en onderwijsinstellingen om flexibel en toekomstgericht te opereren.
7 gewoonten van een effectieve moderator
- Voorbereiden, vaststellen en vasthouden aan de agenda
- Stimuleren van een 'freeflowing' discussie
- Helpen om deelnemers een gelijkwaardige inbreng te geven
- Het belichten van ieders inzichten en standpunten
- Adresseren van moeilijke onderwerpen (olifanten in de kamer)
- Zorgen dat deelnemers 'op de rails' van de discussie blijven
- Zorgen dat de response wordt gevangen in een GSS-systeem
Door technologie en data-analyse te combineren met interactief en reflectief leren, ontstaat een krachtige methode die onderwijs en training naar een hoger niveau tilt. De voordelen zijn talrijk: meer betrokkenheid, efficiëntere kennisoverdracht, gestructureerde opslag van leerdata, automatische rapportages en continue kwaliteitsverbetering. Ze vereisen echter wel een sterke kennismoderator. In dat kader hebben we de zeven gewoonten van een effectieve moderator opgesteld. Deze gewoonten helpen elke moderator in eenvoudige klasactiviteit of een geavanceerde PhD-studie, deze aanpak biedt een flexibele en toekomstgerichte manier om leren en ontwikkelen te optimaliseren. Daarmee wordt kennis niet alleen overgedragen, maar ook duurzaam opgebouwd en benut.
Dit artikel kwam tot stand na R&D ter bevordering van -large scale- online learning en teaching in samenwerking met EFMD & IMD business school.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee