Eindhoven, 11.11 uur - Philips heeft besloten de Marantz organisaties in Europa en de VS te verkopen aan de Japanse moedermaatschappij. Marantz Japan Inc (MJI) is momenteel nog voor 50,5 procent in handen van Philips. Op korte termijn zal Philips echter 1,5 procent van zijn aandeel in MJI verkopen.
In de nieuwe situatie hoopt Philips de handen vrij te krijgen voor de verkoop van de eigen producten. Marantz kan zich geheel storten op de promotie van dat merk. "Dit past is onze strategie op lange termijn, die ervan uitgaat dat Philips het aantal deelnemingen in andere firma's beperkt houdt", aldus Tom Verbeek, algemeen directeur van Philips Specialty Products, een onderdeel van de divisie Consumer Electronics. Marantz, wereldwijd de nummer vier op de ranglijst van aanbieders van audio- en video-systemen, krijgt in de nieuwe opzet een grotere vrijheid. Algemeen directeur Kazuya Suetake benadrukt echter, dat zijn firma met Philips blijft samenwerken. "Bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de Super Audio CD, een digitaal schijfje met een zeer hoge informatiedichtheid", aldus Suetake. (rak)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech