Overslaan en naar de inhoud gaan

Opinie: Google en Microsoft - van de pot en de ketel

Dat Microsoft, zoals Google beweert, naar zoekresultaten van Google kijkt om zoekresultaten van Bing te optimaliseren, staat buiten kijf. Microsoft geeft het gewoon toe. Het is een functie van het opt-inprogramma in Internet Explorer 8, stelt Microsoft. Microsoft vraagt daarin gebruikers hun surfgedrag op anonieme basis met Microsoft te delen. Met die informatie kan Microsoft de browser verbeteren. Dat is op zich een legitieme wijze van data verzamelen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Googles Singhal veroordeelt het neveneffect, dat Microsoft voor zijn zoekmachine Bing gebruikmaakt van wat Google vindt bij zoekopdrachten. Niet innovatief, niet authentiek, opgewarmde zoekresultaten van een ander, oftewel: Microsoft moet stoppen me deze praktijk, zegt Singhal. Op het officiële Google-blog, dus als officieel standpunt van Google.

Het staat niet vast dat Microsoft doelbewust naar Googles zoekresultaten kijkt om Bing te optimaliseren - Microsoft zelf ontkent dat - maar laten we even aannemen dat dat wel zo is: is het erg, en heeft Google recht van klagen?

Grootschalige na-aperij niet bewezen
Wat de ernst van de kwestie betreft: het klinkt natuurlijk niet fraai. Maar Google heeft niet bewezen dat het kijken naar Googles resultaten de kern van Bings algoritme vormt. Google heeft met speciaal geconstrueerde zoekopdrachten waar verzonnen links bij zijn geplaatst, wel bewezen dat Bing na verloop van tijd resultaten van Google overneemt. Dat gebeurt kennelijk ook bij zeer uitzonderlijke zoekopdrachten uit de dagelijkse praktijk. Maar dat bewijst niet dat Bings algoritme een op een hetzelfde doet als dat van Google, of dat Microsoft de resultaten van Bing consequent corrigeert met de resultaten van Google in de hand. Hoe groot de invloed van het meekijken bij Google is bij gewone zoekopdrachten, is volstrekt onduidelijk. En of Google schade ondervindt van de geconstateerde praktijk, en hoeveel dan precies, is ook niet vastgesteld.

Toolbar verzamelt ook gegevens voor optimaliseren Google
Google heeft ook niet echt recht op de rol van verongelijkte partij. Om te beginnen gebruikt Google ook informatie over het gedrag van internetters op het web. In Googles geval gebeurt dat via de Google Toolbar. Die informatie gebruikt Google weliswaar niet rechtstreeks - zoals Bing - om links te plaatsen of een meer prominente plaats op de resultatenpagina te geven. Maar die gegevens worden wel degelijk gebruikt om Googles PageRank-algoritme te optimaliseren.

Google verdient aan inspanningen van anderen
Maar belangrijker nog: Google is geen vreemde op het terrein van het gebruikmaken van informatie van anderen. In feite is zelfs zijn hele bedrijfsmodel daarop gebaseerd. Het verdient zijn geld immers niet met de verkoop van zijn zoekmachine. Googles miljardenomzet wordt grotendeels gerealiseerd met de verkoop van advertenties bij de resultaten van zoekopdrachten. Google verdient zijn geld dus eigenlijk dankzij de inspanningen van anderen, want de informatie die Google opduikelt en waarvoor men zijn zoekmachine gebruikt, is niet door Google gemaakt of betaald. In feite is de pot dus minstens zo zwart als de ketel.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in