Opinie: Google en Microsoft - van de pot en de ketel

Googles Singhal veroordeelt het neveneffect, dat Microsoft voor zijn zoekmachine Bing gebruikmaakt van wat Google vindt bij zoekopdrachten. Niet innovatief, niet authentiek, opgewarmde zoekresultaten van een ander, oftewel: Microsoft moet stoppen me deze praktijk, zegt Singhal. Op het officiële Google-blog, dus als officieel standpunt van Google.
Het staat niet vast dat Microsoft doelbewust naar Googles zoekresultaten kijkt om Bing te optimaliseren - Microsoft zelf ontkent dat - maar laten we even aannemen dat dat wel zo is: is het erg, en heeft Google recht van klagen?
Grootschalige na-aperij niet bewezen
Wat de ernst van de kwestie betreft: het klinkt natuurlijk niet fraai. Maar Google heeft niet bewezen dat het kijken naar Googles resultaten de kern van Bings algoritme vormt. Google heeft met speciaal geconstrueerde zoekopdrachten waar verzonnen links bij zijn geplaatst, wel bewezen dat Bing na verloop van tijd resultaten van Google overneemt. Dat gebeurt kennelijk ook bij zeer uitzonderlijke zoekopdrachten uit de dagelijkse praktijk. Maar dat bewijst niet dat Bings algoritme een op een hetzelfde doet als dat van Google, of dat Microsoft de resultaten van Bing consequent corrigeert met de resultaten van Google in de hand. Hoe groot de invloed van het meekijken bij Google is bij gewone zoekopdrachten, is volstrekt onduidelijk. En of Google schade ondervindt van de geconstateerde praktijk, en hoeveel dan precies, is ook niet vastgesteld.
Toolbar verzamelt ook gegevens voor optimaliseren Google
Google heeft ook niet echt recht op de rol van verongelijkte partij. Om te beginnen gebruikt Google ook informatie over het gedrag van internetters op het web. In Googles geval gebeurt dat via de Google Toolbar. Die informatie gebruikt Google weliswaar niet rechtstreeks - zoals Bing - om links te plaatsen of een meer prominente plaats op de resultatenpagina te geven. Maar die gegevens worden wel degelijk gebruikt om Googles PageRank-algoritme te optimaliseren.
Google verdient aan inspanningen van anderen
Maar belangrijker nog: Google is geen vreemde op het terrein van het gebruikmaken van informatie van anderen. In feite is zelfs zijn hele bedrijfsmodel daarop gebaseerd. Het verdient zijn geld immers niet met de verkoop van zijn zoekmachine. Googles miljardenomzet wordt grotendeels gerealiseerd met de verkoop van advertenties bij de resultaten van zoekopdrachten. Google verdient zijn geld dus eigenlijk dankzij de inspanningen van anderen, want de informatie die Google opduikelt en waarvoor men zijn zoekmachine gebruikt, is niet door Google gemaakt of betaald. In feite is de pot dus minstens zo zwart als de ketel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee