Microsoft beproeft social marketing in Nederland

Volgens Jacqueline Smit, directeur consumentenmarketing van Microsoft, heeft social marketing zich bewezen tijdens de presidentscampagne van Barack Obama. Het team van Obama wist mensen op grote schaal te mobiliseren via het internet en door langs de deuren te gaan van kiezers.
"Je kunt wel in je gebouw blijven zitten, maar het is nu juist belangrijk steeds weer terug te gaan naar de consumentenmarkt'', zegt Smit over de nieuwe benadering. Een kernteam van veertig mensen staat klaar om actief in de gaten te houden hoe de reacties op Windows 7 zijn. Ongeveer de helft van de negenhonderd Microsoft-werknemers in Nederland doet ook mee aan promotie richting familie, vrienden en bekenden, schat Smit.
Heel defensief hoeft Microsoft waarschijnlijk niet te zijn. Het nieuwe besturingssysteem is tot dusver goed ontvangen door degenen die het getest hebben. Kritieken gingen zelfs zover dat Windows 7 zich zou kunnen meten met de al jaren veelgeprezen software van Apple.
Toch is Microsoft voorzichtig over de snelheid waarmee computergebruikers zullen overstappen op Windows 7. Smit verwacht in de winkelketens een "geleidelijke adoptie'' van de software.
Microsoft zag de afgelopen kwartalen de omzet uit de verkoop van Windows-software inzakken door de economische neergang. Onderzoeksbureaus verwachten dat bedrijven pas in 2010 de software op grote schaal zullen omarmen, als zij weer geld hebben voor vervangingsinvesteringen. Consumenten kopen nog steeds wel computers, maar zij storten zich nu vooral op goedkope netbooks, mini-notebooks met een beperkte rekenkracht, waarop de meest simpele versie van Windows is geïnstalleerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee