Knieval SAP in verhoging onderhoudsprijs

Sinds de zomer van 2008 heeft de door SAP voorgestelde gedwongen overstap naar een uniform en duurder onderhoudscontract voor een conflict met gebruikers gezorgd. Het gaat om het SAP Enterprise Support pakket, waarvoor 22 procent van de oorspronkelijke licentiekosten betaald dient te worden in plaats van 17 procent. SAP onderbouwde de prijsverhoging met de belofte dat het nieuwe supportprogramma tot een lagere ‘total cost of ownership’ leidt.
Overleg tussen SAP en SUGEN (SAP User Group Executive Network, een netwerk van 12 SAP gebruikersgroepen) leverde een akkoord op. De partijen gaan gezamenlijk een aantal ‘key performance indicators’ (KPI’s) ontwikkelen om de lagere TCO te meten. Volgens de VNSG (Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers) bleek meten met het KPI Benchmarkprogramma alleen niet genoeg en moet er meer gebeuren om de kostenverlaging te realiseren.
Omdat het benchmarkprogramma op enkele problemen stuitte, stelde SAP de beslissing voor de prijsverhoging van het Enterprise Support programma begin december vorig jaar uit. Nu is niet alleen de prijsverhoging van de baan voor 2010, klanten kunnen ook blijven kiezen voor het goedkopere SAP Standard Support contract.
De VNSG reageert verheugd en spreekt van een moedig besluit. "Het is goed nieuws voor alle SAP klanten, de ommezwaai bewijst de kracht van de belangebehartiging door de in SUGEN verbonden gebruikersverenigingen," zegt VNSG-voorzitter Tonnie van der Horst.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee