Overslaan en naar de inhoud gaan

Cisco bestrijdt Azië met complete oplossingen

De grootste bedreiging voor Cisco komt van fabrikanten uit Azië die zich richten op goedkope, op zichzelf staande producten. Een samenhangende productlijn moet ervoor zorgen dat Cisco een aantrekkelijker alternatief vormt. De nieuwe strategie moet "de waarde van technologie niet alleen benadrukken vanuit de kosten, maar productiviteit creëren die de klant in staat stelt om zijn productiviteit te verbeteren", zei Chambers.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Cisco wil zich met zijn diensten niet langer richten op afzonderlijke apparaten, maar de toegang tot applicaties verbeteren. "We hebben besloten om ons meer op het datacentrum te richten. Netwerken zijn bij uitstek geschikt voor het verschaffen van toegang tot kritische applicaties." Netwerkbeheerders kunnen verwachten dat Cisco op zijn netwerkapparatuur applicaties gaat aanbieden die nu nog op servers draaien, voorspelt Cisco’s chief technology officer Charles Giancarlo. "Daarmee kunnen we applicaties creëren die vroeger niet mogelijk waren omdat ze op aparte netwerken zaten." Giancarlo noemde als voorbeeld onder meer ‘load balancing’ en het versleutelen van datastromen via ssl (secure sockets layer). In de toekomst zullen daar ook spambestrijding en virusscanners aan worden toegevoegd. Door deze diensten direct op het netwerk te plaatsen, komen servers vrij voor meer geavanceerde taken zoals ERP-systemen of een vlottere afhandeling van e-mail. De nadruk op oplossingen is een slimme zet, zegt Curtis Price, program director voor onderzoeksbureau Stratecast Partners, omdat veel concurrenten niet in staat zullen zijn om Cisco’s voorbeeld te volgen. Daarnaast kan de netwerkfabrikant een reëel probleem voor zijn klanten oplossen. "We zitten met een lawine aan technologie. Gebruikers proberen uit te vinden hoe zij hun applicaties kunnen laten aansluiten op hun behoeften", vertelt Price. Tegelijkertijd zal de nieuwe koers Cisco dwingen om de concurrentie aan te gaan met partners zoals EDS en IBM Global Services. Cisco houdt weliswaar vol dat daar geen risico voor bestaat, maar "ze zullen wel moeten concurreren", werpt Price tegen. Lange termijn Om te benadrukken dat Cisco zich onderscheidt met zijn langetermijnvisie en brede productaanbod zal de onderneming plannen voor nieuwe producten eerder bekend maken. Voor sommige producten zal de netwerkfabrikant zelfs drie jaar vooruit kijken, beloofde Chambers. Ook benadrukt de onderneming dat zijn producten lang meegaan. Het beste voorbeeld daarvan is wel het Carrier Router System (CRS-1), een router voor telecom bedrijven en zeer grote ondernemingen. Het apparaat moet tenminste tien tot twintig jaar lang mee gaan, beloofde Chambers bij de presentatie afgelopen mei. De CRS-1 heeft een capaciteit van maximaal 92 terabits, genoeg om elk huishouden in Amerika een internetverbinding te geven met een snelheid van een huidige goedkope DSL-lijn. De nadruk op volledige oplossingen is onderdeel van de strategie die Chambers afgelopen mei presenteerde. Om nieuwe markten aan te boren, zal Cisco het aantal introducties van nieuwe producten verdubbelen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in