Apple jaagt concurrenten op de kast

Jobs betoogde onder meer dat alle mobiele telefoons onder bepaalde omstandigheden slechte ontvangst kunnen hebben, waardoor gesprekken ineens wegvallen. Hij noemde in dit verband toestellen van HTC, RIM en Samsung en demonstreerde zijn verhaal met videoclips van een testopstelling.
Een van de door Jobs gewraakte toestellen van concurrenten was de BlackBerry Bold. Jim Balsillie en Mike Lazardis, de twee directeuren van RIM, lieten dat niet op zich zitten. In een schriftelijke verklaring zeggen ze: “Apples poging om RIM te betrekken in het door Apple zelf veroorzaakte debacle is onaanvaardbaar.” Volgens Balsillie en Lazardis is duidelijk dat Apple bepaalde ontwerpbeslissingen heeft genomen en moet de fabrikant verantwoordelijkheid nemen voor die beslissingen.
RIM zelf zegt een antenneontwerp als in de iPhone 4 te hebben vermeden. In plaats daarvan is in de BlackBerry gekozen voor ‘innovatieve ontwerpen’ die het risico op afgebroken gesprekken, speciaal in gebieden met zwakke dekking, verkleinen.
Ook Motorola heeft Apple van repliek gediend. Topman Sanjay Jha legt in The Wall Street Journal uit dat er ‘bekende problemen’ kleven aan antennes die aan de buitenkant van een toestel zijn gemonteerd, zoals bij de iPhone 4 het geval is. Daarom heeft Motorola zo’n ontwerp vermeden, ondanks het feit dat je er kleinere toestellen mee kunt maken. “Consumenten houden er niet van als je ze uitlegt hoe ze hun telefoon moeten vasthouden”, sneert Jha met een duidelijke hint naar opmerkingen van Jobs, die meende dat iPhone 4-klanten met ontvangstproblemen het toestel verkeerd vastpakken.
Een woordvoerder van HTC constateert dat als iemand welke telefoon dan ook maar voldoende afschermt, de signaalsterkte afneemt. Wel heeft de iPhone 4 kennelijk een zwakke plek op één bepaald punt van de behuizing en dat geldt waarschijnlijk niet voor alle telefoons, stelt HTC. Concurrent Nokia zegt zijn mobieltjes zodanig te ontwerpen dat de gebruiker ze op uiteenlopende manieren kan vasthouden terwijl de ontvangst acceptabel blijft.
Jobs zei in de persconferentie weliswaar dat Apple “niet perfect” is, maar wilde niet zover gaan het ontwerp van de antennes in de iPhone 4 de schuld te geven. Hij gaf wel toe dat de signaalsterkte sterk achteruitgaat als het toestel linksonder wordt vastgehouden en dat de iPhone 4 daardoor iets meer gesprekken spontaan afbreekt dan eerdere modellen.
Minder dan 1 procent van de gebruikers heeft bij Apple geklaagd over ontvangstproblemen. Telecombedrijf AT&T meldt dat maar 1,7 procent van de kopers hun iPhone 4 weer heeft ingeleverd, tegen 6 procent bij de vorige generatie, de iPhone 3GS.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee