Overslaan en naar de inhoud gaan

Windows 7 opwaarderen in EU dure grap

De prijsvergelijking betreft de zogeheten Anytime Upgrades, waardoor iemand tussentijds kan opwaarderen naar een meer uitgebreide versie van Windows 7. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de Starter-editie van Windows 7, die is bedoeld voor netbooks, op te waarderen naar de Home Premium-versie. De gebruiker kan daartoe online een code (‘productsleutel’) kopen om de extra voorzieningen van de Premium-versie te installeren.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Uit de prijslijst van Microsoft blijkt dat Britse klanten tegen de huidige wisselkoersen tot 104 procent meer moeten betalen voor Anytime Upgrade dan inwoners van de Verenigde Staten. Het grootste prijsverschil zit in de upgrade van Windows 7 Home Premium naar Windows 7 Professional: meer dan 100 procent. De stap van Windows 7 Starter naar Home Premium is voor de Britten 34 procent duurder.

In andere Europese landen zijn de prijsverschillen met de VS nog groter. In Duitsland en Frankrijk is opwaarderen van Home Premium naar Professional 163 procent duurder, als de europrijzen in dollars worden omgerekend. De Starter-editie inruilen voor Windows 7 Professional kost 111 procent meer dan in de VS en van Starter naar Home Premium - volgens Computerworld het meest aannemelijke scenario - is 23 procent duurder.

Interessant is ook de vergelijking van de upgrade-prijzen van Windows 7 ten opzichte van de totale prijs van een netbook, bijvoorbeeld de Asus Eee PC 1000HE van 400 euro. Opwaarderen van Starter naar Professional kost in Europa 46 procent van de aanschafprijs van de computer, versus 35 procent in de VS.

In juni meldde Computerworld al dat bewoners van de Europese Unie tot twee keer zo duur uit zijn voor een Windows 7-pakket in de detailhandel. Microsoft noemde die conclusie indertijd ‘onjuist’.

Microsoft ziet in het nieuwe Anytime Upgrade-aanbod, dat ingaat met de introductie van Windows 7 op 22 oktober, een manier om zijn inkomsten uit Windows-producten op te schroeven. Een analist van marktonderzoeker NPD Group betwijfelt of Microsoft tegen de genoemde prijzen veel klanten zal overhalen om op te waarderen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in