TV met internet vliegt de winkel uit

Internet-tv vooral in Japan populair
De groei van de verkoop van internet-tv’s is dit jaar sterk aangewakkerd door de vraag in Japan. Zowel in Noord-Amerika als West-Europa is het aantal geleverde toestellen met een netaansluiting ongeveer half zo groot. DisplaySearch wijst daarnaast op China als land waar dit jaar 12 procent van de verkochte platte tv’s het internet op kan.
‘Opkomende markten’ spelen ook een voorname rol in de opkomst van dit segment van de tv-markt, aldus de onderzoekers. Zo zal de verkoop in Oost-Europa groeien van 2,5 miljoen toestellen in 2010 tot meer dan 10 miljoen in 2014.
Gebruik internet-tv's kan netcapaciteit te boven gaan
Onderzoeksdirecteur Paul Gray wijst op het gevaar dat al die ‘connected tv’s’ daadwerkelijk worden gebruikt om te internetten. De videodienst Netflix is in de Verenigde Staten op piektijden nu al verantwoordelijk voor 20 procent van alle internetverkeer. Dat roept volgens Gray de vraag op of de infrastructuur opgewassen is tegen de sterke groei van het aantal internet-tv’s. “Fabrikanten moeten begrijpen dat breedbandtoegang niet eindeloos schaalbaar is zoals ontvangst via de ether.”
Ontwikkeling naar Smart-TV
DisplaySearch voorziet een segmentatie van de markt, uiteenlopend van eenvoudige toestellen die extra informatie geven bij tv-uitzendingen tot aan de ‘Smart TV’ met uitgebreide zoek- en navigatiemogelijkheden en configureerbare applicaties. Naast de bestaande besturingssystemen Linux (MeeGo) en Android (Google TV) ziet DisplaySearch ruimte voor nieuwe Smart TV-platforms. Volgens Gray wijzen de huidige verkoopcijfers erop dat Google TV nog niet ideaal is, maar geeft het wel een goede indicatie van wat mogelijk is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee