Android passeert iPhone in de VS

Het iPhone OS van Apple beleefde een piek van 29 procent in het derde kwartaal van 2009. Daarna zette een daling in. Afgelopen kwartaal stabiliseerde het op 21 procent.
De BlackBerry van RIM kwam in het eerste kwartaal uit op 36 procent, iets lager dan in het vierde kwartaal van 2009. Een jaar geleden had de BlackBerry nog zo’n 47 procent van de Amerikaanse consumentenmarkt in handen.
Het oprukken van Android moet de alarmbellen bij Apple doen rinkelen. De iPhone lijkt binnen de huidige distributiemogelijkheden aan een plafond te zitten, al activeerde Apples exclusieve partner AT&T in het eerste kwartaal nog 900.000 iPhones van nieuwe klanten.
Daarmee blijft voor de iPhone voornamelijk een vervangingsmarkt over. Apple zou in de VS een tweede partner kunnen inschakelen om door te groeien. Volgens NPD is er nog voldoende ruimte voor groei voor de iPhone als Apple meer verkoopkanalen aanboort.
Die tweede partner zou bijvoorbeeld Verizon Wireless kunnen zijn. In maart deden hierover al geruchten de ronde, maar officieel zijn geen plannen bekendgemaakt. De vraag is of Apple met Verizon dezelfde voor Apple gunstige inkomstenverdeling kan afspreken als met AT&T. Juist Verizon zorgde er met grote reclamecampagnes voor dat Android in de VS snel is gegroeid, al hebben alle grote mobiele netwerkoperators in de VS nu Android-toestellen in hun assortiment.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee