Overslaan en naar de inhoud gaan

iPad stuwt online-omzet naar 9 miljard euro

Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Het consumentengedrag verandert door de opkomst van tabletcomputers."
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Volgens Jongen bieden apparaten als de iPad zo veel gebruiksgemak dat mensen eerder geneigd zijn spulletjes via internet aan te schaffen. "Voor de komst van de laptop moesten mensen zich nog echt achter de computer installeren, de laptop maakte het al makkelijker om het internet op te gaan, de iPad doet daar nog een schepje bovenop."

Tabletcomputers verdringen in rap tempo pc's en laptops, weet directeur Laurens van den Oever van GfK Retail & Technology. "De snelheid waarmee het product omarmd wordt, is welhaast uniek."

Gemiddelde bestedingsbedrag daalt
Het gemiddelde bedrag dat consumenten per keer op internet uitgeven, zal de komende tijd dalen. Dat heeft alles te maken met de zogenoemde apps; applicaties op de tabletcomputer en smartphones waarmee diensten gekocht kunnen worden. Zo kost het downloaden van een krant of tijdschrift maar een paar dubbeltjes, wat de gemiddelde besteding drukt, vooral ook omdat dit steeds vaker zal gebeuren.

Apps gaan groot deel van omzet vormen
"Het gebruik van apps zal een enorm deel gaan uitmaken van de online-omzet", stelt GfK. "De schattingen zijn dat de wereldwijde app-markt dit jaar boven de 10 miljard euro uitkomt." Aan de andere kant houden hogere uitgaven aan producten die aangeschaft worden via internet, de balans qua gemiddelde bestedingen op het net weer een beetje in evenwicht. "Mensen boeken reizen online of kopen een bankstel", aldus Jongen.

Omzet door consumenten 13 procent toegenomen
De internetomzet uit de consumentenmarkt kwam het afgelopen jaar naar verwachting uit op zo'n 8 miljard euro, een stijging van ruim 13 procent vergeleken met het jaar ervoor. In de eerste zes maanden van 2010 namen de totale online-consumentenbestedingen nog met 10 procent toe. De laatste weken hebben gezorgd voor een spurtje. ,,Met Sinterklaas en Kerst is zo'n 40 procent meer via internet verkocht dan een jaar eerder'', weet Jongen.

Dat was mede te danken aan het winterweer, dat geen dagen maar weken aanhield. Veel mensen gingen de straat niet op, maar kochten hun cadeautjes vanuit huis. "Daarmee is weer een nieuwe doelgroep aangeboord", stelt Thuiswinkel.org. "Als mensen eenmaal over de streep zijn, gaan ze het vaker doen."

Fysieke winkels niet verder bedreigd door webwinkels
Detailhandel Nederland ziet geen nieuwe bedreigingen voor de stenen winkels. "Fysieke winkels hebben steeds vaker ook een onlinewinkel, of minimaal een informatieve site. We denken dat het elkaar versterkt", aldus een woordvoerster. Zo zoeken mensen via internet, maar kopen ze toch in de winkel. Of ze keren terug van het winkelen zonder iets gekocht te hebben en kopen dan thuis via internet toch nog iets wat ze eerder in de stenen winkel zagen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in