Minder groei in verkoop opzetkastjes
Strategy Analytics, een onderzoeksbedrijf uit Boston, voorspelt voor dit jaar een afnemende groei van de verkoop van zogenaamde set-top boxes. Deze opzetkastjes worden gebruikt om TV-signalen te decoderen en interactieve toepassingen te bieden. Groeide de verkoop in 2000 nog met 51 procent wereldwijd, dit jaar verwacht Strategy Analytics een groei van slechts 24 procent.
De Engelse satelliet-zender British Sky Broadcasting Group wierf vorig jaar met een agressieve campagne zo'n 2,5 miljoen kijkers naar digitale televisie. Nu de groep al bijna 5 miljoen leden over de digitale streep heeft getrokken, zal de verkoop van set-top boxes waarschijnlijk sterk afnemen. De markt duidt op verzadiging. De rest van Europa blijft wat betreft digitale televisie achter bij Groot-Brittannië. Toch denkt Strategy Analytics dat de markt wereldwijd nog met 35 procent kan groeien in 2002. Intussen moeten de makers van opzetkastjes hun prijzen verlagen, terwijl de apparaten zelf steeds geavanceerder worden. Philips is één van de balangrijke leveranciers van de digitale set-top boxes. (wdr)