Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland schoorvoetend aan de e-business

Internet is voor de meeste bedrijven nog vooral een informatief medium. Steeds meer bedrijven zetten Internet ook in als (ver)koopkanaal. Voor de bijbehorende betalingen kiest men vaak nog traditionele wegen. Dat blijkt uit de Automatiseringsenquête 1999-2001 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De cijfers zijn gepubliceerd in het blad Index van het CBS.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Internet-gebruik is onder bedrijven met meer dan vijf werknemers algemeen. 81 Procent van de bedrijven gebruikt Internet anno 2001 voor het opvragen van gratis informatie, 86 procent gebruikt het voor het zenden en ontvangen van berichten. In 1999 scoorden web surfen en e-mailen ook al hoog, met respectievelijk 74 en 78 procent. Zakelijk gebruik van Internet is minder wijd verspreid. 59 Procent van de bedrijven zegt Internet in 2001 in te zetten om het eigen bedrijf te presenteren via een web site; in 1999 was dat nog 39 procent. Maar als het op kopen en verkopen aankomt, gaan de ontwikkelingen minder snel. In 2001 zet 38 procent van de bedrijven Internet in voor het ontvangen van orders en opdrachten, tegen 27 procent in 1999. In meer dan de helft van de gevallen kan de klant de bijbehorende betaling niet elektronisch doen. Slechts 18 procent van de bedrijven accepteert elektronische betalingen bij elektronisch verstrekte opdrachten, tegen 13 procent in 1999. Het aankopen doen op Internet vertoont hetzelfde beeld. 41 Procent van de bedrijven plaatst dit jaar bestellingen van goederen en diensten op het Internet, tegen 30 procent in 1999. Het kopen van informatie via Internet is iets minder gewoon. 25 Procent van de bedrijven heeft daar nu geld voor over, tegen 20 procent in 1999. Elektronisch betalen van de bestellingen doet slechts 22 procent van de bedrijven, een lichte stijging ten opzichte van de 17 procent van de bedrijven die dat in 1999 al deed. Ook het werven van personeel toont niet echt een explosieve stijging. Dit jaar gaat 20 procent personeel werven via Internet. In 1999 deed 15 procent dat al. (jwy)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in