Den Haag 14.00 uur - Volgens adviesbureau Yankee Group Europe doen GSM-aanbieders er geen goed aan hun prepay-klanten te verwaarlozen. Onder de telecomaanbieders leeft de gedachte dat aan de abonnementsloze mobiele telefonie geen droog brood te verdienen valt. Zij verwachten dat het merendeel van die klanten op termijn toch een abonnement zal nemen.
Maar prepaid mobiele telefonie blijft bestaan als bedrijfsmodel, zo waarschuwt Farid Yunus, de auteur van het onderzoeksrapport over de toekomst van mobiele telefonie. De dienstverleners moeten zich dus actiever opstellen in het verhogen van de omzet per gebruiker (Arpu). Ze moeten de verleiding weerstaan diensten voor prepaid-klanten duurder te maken dan voor abonnemnethouders. Het gevaar is groot dat de groep abonnementsloze klanten de diensten dan helemaal niet gebruikt. Halverwege vorig jaar belde 55 procent van de Europese GSM-bezitters zonder abonnement. Italië spant de kroon met 84 procent prepaid-bellers. Volgens de onderzoekers ligt de gemiddelde omzet per prepaid-kaart eigenaar twintig tot veertig procent lager dan die van een abonnementhouder. Tussen ’96 en ’00 daalde de Arpu van 71 dollar tot 42 dollar per maand. (tdo)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech