Overslaan en naar de inhoud gaan

Webeditie

Moeder Telfort ontkent vertrek
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

» MMO2, het moederbedrijf van Telfort, ontkent dat het overweegt zich terug te trekken uit Nederland en Duitsland. Het Britse bedrijf voor mobiele telefonie – het voormalige BT Cellnet – wil behalve Engeland en Ierland, ook het Nederlandse Telfort en het Duitse Viag Interkom binnenboord houden. Volgens Telfort-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge is er geen sprake van dat MMO2 zijn Nederlandse dochter verkoopt als de huidige ontwikkelingen zich doorzetten. Op de website van de Britse omroep BBC stelde MMO2-topman Peter Erskine eerder dat als de Duitse en Nederlandse bedrijfsonderdelen niet aan de doelstellingen voldoen hij ‘niet zal aarzelen om te verkopen of andere actie te ondernemen’. Volgens analisten zijn de activiteiten van MMO2 in Nederland en Duitsland relatief klein en kosten ze hun eigenaar miljoenen Britse ponden per jaar. Als het bedrijf zich uit de twee landen terugtrekt, betekent dat dat elke buitenlandse ‘mobiele’ aankoop van het toenmalige British Telecom ondertussen weer is verkocht. (esc) » GSM-prognoses verhoogd » Morgan Stanley Dean Witter (MSDW) heeft zijn prognoses voor de verkoop van mobiele telefoons opgehoogd. De investeringsbank denkt nu dat er dit jaar 390 miljoen toestellen over de toonbank zullen gaan, meldt persbureau Bloomberg. Tot dusver was uitgegaan van 370 miljoen stuks. Ook wat betreft 2002 is MSDW weer wat positiever gestemd. De afzet zal niet op 420 miljoen maar op 435 miljoen toestellen uitkomen. Marktleider Nokia verwacht net als MSDW dat de wereldmarkt voor mobieltjes eind 2001 zal uitkomen op 390 miljoen stuks, 15 miljoen minder dan vorig jaar. Concurrent Ericsson houdt het dit jaar, evenals adviesbureau Gartner, op 400 miljoen toestellen. Dinsdag belegt Nokia in New York een bijeenkomst met analisten en investeerders. Zakenbank MSDW verwacht dat de Finse fabrikant van telecomproducten eveneens optimistische geluiden zal laten horen. Vorige week zei topman Jorma Ollila al dat de vraag naar mobiele telefoons aantrekt. (gke) » ‘Telecomsector moet bakens verzetten’ » De grootste telecomaanbieders in de wereld zullen hun ambities onder invloed van de verslechterde economie drastisch moeten bijstellen. Deze bedrijven zouden graag zien dat ze (vrijwel) volledig kunnen voorzien in de behoeften van hun klanten aan telecomproducten en -diensten. Dat is ijdele hoop, stelt marktonderzoeker Dataquest in een nieuw rapport. Dataquest onderzocht de perspectieven van de bedrijven Alcatel, Cisco, Ericsson, Lucent, Motorola, Nokia, Nortel en Siemens. Samen zijn deze ondernemingen goed voor 80 procent van de afzet aan apparatuur bij telefoonmaatschappijen. Volgens Dataquest reorganiseren de bedrijven wel, maar hebben ze geen van alle een duidelijke lange-termijnvisie. Leveranciers die zich puur op de ‘carriers’ richten en nu een goede positie hebben bij de twintig grootste telefoonbedrijven, zullen in 2005 tot de top-vijf behoren. De onderzoekers verwachten dat geen van de bedrijven het loodje zal leggen. Wel komen er ‘radicale’ veranderingen in hun productportefeuille, hun marktgerichtheid en de relatie met klanten. (gke) » ICT en RSI niet hand in hand » In het deze week verschenen rapport ‘Trends in Arbeid 2002’ meldt TNO Arbeid dat ICT niet automatisch leidt tot meer RSI. Wel waarschuwt TNO Arbeid ervoor dat meer dan vier uur achter de computer werken te veel is. Nederlandse bedrijven zijn volgens TNO Arbeid Europese koplopers inzake het gebruik van ICT. Hierdoor is met name in Nederland het gebruik van toetsenborden en de computermuis sterk toegenomen. Al enkele jaren wordt gewaarschuwd voor de bijna epidemische verbreiding van RSI onder beeldschermwerkers. In het kader daarvan is de bevinding van TNO Arbeid verrassend. Tot dusver werd altijd een verband gelegd tussen het voorkomen en toenemen van RSI en beeldschermwerk. Volgens TNO Arbeid is het grote aantal uren dat kenniswerkers achter het beeldscherm doorbrengen de grote boosdoener. (lvp) » Zoekmachine mist adverteerder » De bedrijven die het meest spenderen aan reclame op internet worden doorgaans nauwelijks gevonden door de diverse zoekmachines. Die conclusie wordt getrokken door bureau Traffic4u, dat heeft onderzocht in hoeverre de top-50 adverteerders op het web te vinden zijn. Het daadwerkelijke onderzoek is uitgevoerd door Multiscope, dat gebruik maakt van een eigen testpanel van duizenden websurfers. Zo’n 92 procent van de adverteerders is slecht te vinden. Dat komt onder andere, doordat 69 procent van de internetgebruikers lang niet alle pagina’s van een zoekmachine doorleest. Men houdt het zoeken na pagina twee voor gezien. Opvallend is dat vooral overheidsbedrijven relatief goed vindbaar zijn. De NS en de ministeries van Defensie en Financiën vullen de top 3 van best vindbare bedrijven. Van de biermerken is Grolsch het beste vindbaar op voor het bedrijf relevante trefwoorden als bier, brouwerij en pils. (rak) » Lucent verkoopt netwerk Australië » Lucent Technologies wil af van zijn mobiele netwerk in Australië. De Amerikaanse leverancier van telefonie-apparatuur was met dat netwerk blijven zitten toen afnemer One.Tel failliet ging. Op dat moment had Lucent nog een kleine 500 miljoen Amerikaanse dollars tegoed van One.Tel. Lucent wil met de verkoop de verliezen terugbrengen. De waarde van het netwerk wordt nu geschat op 336 miljoen dollar. Maar het is de vraag of het bedrijf die waarde zal kunnen verzilveren. De Australische markt voor mobiele telefonie is enigszins overvoerd, met 29 aanbieders op een bevolking van 19 miljoen zielen. Veel bedrijven zijn daardoor in problemen geraakt. In totaal gaat dit jaar in Australië 10 procent van de arbeidsplaatsen in deze sector verloren. De aandelen index van Australische telecombedrijven heeft in de afgelopen tien maanden al 21 procent moeten prijsgeven. (jwy) » ‘Europa mijdt gebruik van ICT’ » Het Europese bedrijfsleven investeert onvoldoende in ICT. Dat drukt de groei van de economieën van de lidstaten. In de tweede helft van de jaren negentig zijn de lidstaten jaarlijks 0,3 à 0,5 procentpunt economische groei misgelopen. Dat concludeert de Europese Commissie in ‘The Competitiveness Report 2001’, waarin de Commissie de concurrentiepositie van Europa evalueert. Het rapport constateert dat de Europese Unie steeds verder achterblijft bij de Verenigde Staten. In de Europese Unie ging 2,4 procent van het bruto nationaal product naar ICT-investeringen in de bedrijvensector, in de Verenigde Staten lag dat percentage op 4,5. Recent onderzoek wijst uit dat die investeringen zich in Amerika uitbetaald hebben in een extra groei van het bruto binnenlands product van 0,8 tot 1,0 procentpunt. (jwy) «

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in