Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends en tijdgeest in één middag geduid

Er hangt een loom makende warmte in de lounge waar de gasten zijn verzameld voor de IT Trend Games. Zo’n zestig klanten van Atos Origin luisteren naar de inleiding van Marco Gianotten, die met zijn platform Topmanagement en IT vinger aan de pols houdt bij 670 directieleden. Als er iemand is die moet weten welke trends in de boardroom aandacht krijgen, dan is hij dat wel.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

En trends, die zijn er genoeg, zo blijkt. Bijna allemaal zijn ze uit te drukken in afkortingen van drie letters, zelfs de bekende BI (business intelligence) werd onlangs opgewaardeerd naar EPM (enterprise performance management). Het is zo erg gesteld met deze modieuze afkortingen, dat het verschijnsel zélf een afkorting kreeg: TLA, oftewel Three Letter Acronym. De TLA’s die momenteel de meeste aandacht krijgen van directeuren, zegt Gianotten, zijn die die meer efficiency en controle beloven. Zo wil de CFO met de inzet van business intelligence de controle over het bedrijf (her)krijgen en de CIO bedrijfsprocessen door de inzet van workflow versnellen. Kostenbesparing, ketenintegratie, richten op kernprocessen, dat staat op de agenda’s van de raden van bestuur, zo vertelt Gianotten zijn toehoorders. "Wel aardig om te horen wat daar speelt, want normaal kom ik niet in de boardroom", zegt een deelnemer, werkzaam bij een bank. "In één middag krijg ik hier informatie over trends. Die kan ik zelf natuurlijk ook in de bladen vinden, maar hier krijg je het aangeboden. Dat is wel mooi; eigenlijk kun je wel zeggen dat ik hier uit gemakzucht ben." In drie parallelle sessies worden verschillende ontwikkelingen verder uitgespit. Waarom de bijeenkomst IT Trend Games heet, wordt echter niet helemaal duidelijk. Het spelelement is in lang niet alle sessies te vinden. "We organiseren elk jaar dit soort bijeenkomsten voor onze klanten, om ze bij te praten. Het leek ons leuk het dit jaar wat interactiever te maken, want trends maken wij niet alleen, dat doet de markt als geheel," zegt Jeroen Kruisweg, marketingmanager bij Atos Origin. Kritisch Dat het spelelement vaak ontbreekt, is overigens niet zo erg, want de deelname is redelijk actief te noemen. In de presentatie van de ‘Next Generation Desktop’, die Atos Origin als outsourcer samen met Microsoft aanbiedt, zijn de kritische opmerkingen niet van de lucht. Op zich is de prijs van de migratie naar deze desktop heel redelijk te noemen, zo vindt de zaal. Vanaf 250 werkplekken een migratie tussen de 150 en 750 euro per werkplek, dat kan rekenen op goedkeurende hoofdknikjes. Maar het verhaal over de geboden functionaliteit van het erbij geleverde nieuwe operating system schiet sommigen in het verkeerde keelgat. "We weten inmiddels toch wel dat een nieuw operating system nauwelijks nieuwe gewenste functionaliteit oplevert? We moeten gewoon over omdat het oude niet meer ondersteund wordt! Als ik net naar XP ben gegaan, wil ik niet betalen voor Longhorn. Ik wil Longhorn gewoon gratis", zegt een deelnemer. Daar hebben de sprekers van Microsoft geen, maar Bart Querido van Atos Origin wel een antwoord op. "U krijgt het ook gratis, dat zit in de SLA van deze next generation desktop. Alleen moet u wel eerst migreren." Een deelnemer van een productiebedrijf tikt de genoemde prijzen in op de handcomputer. "We zijn onze desktopkosten in kaart aan het brengen. Ik vind het interessant om te horen welke kosten anderen hanteren." Tijdgeest In de sessie over de Real Time Enterprise, weer zo’n modewoord, duidt Daan Linden van Atos KPMG Consulting de tijdgeest: "Na een tijd van kostenbesparing ­ alle externen eruit ­ is er nu een rationalisatie gaande ­ met minder leveranciers werken ­ en straks wordt ICT verder gecentraliseerd en de processen geprofessionaliseerd. Maar innovatie komt hiermee niet van de grond en daar moeten we voor waken." Het is een kanttekening bij de grote aandacht voor kostenbesparingen, die in meer lezingen te horen is. De ICT wordt een volwassen industrie, die als we niet oppassen niet harder zal groeien dan het bruto nationaal product, concludeert Linden. Dat is niet in het belang van de IT­industrie. Deelnemer Fred Tiebout maakt zich er echter niet druk om. "Ik herken de hier genoemde trends wel uit mijn werk", zegt de zelfstandige interimmanager. "Klanten investeren nu weinig, ze betalen liever iets meer aan onderhoud dan dat ze overgaan op een nieuwe versie. Maar op een gegeven moment zal de oude versie niet meer worden ondersteund en zullen ze wel moeten. Bovendien heb ik vandaag al heel wat trends gehoord die echt nog wel voor groei zorgen, zoals de nieuwe generatie internetportals. Ik denk dat het wel goed komt."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in