Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer pc's indirect verkocht

In 2004 kwam 67 procent van alle wereldwijd geleverde pc’s indirect – dus via distributeurs en detailhandel – bij de uiteindelijke gebruiker terecht. Vooral door de groei van ‘opkomende markten’ was het aandeel van indirecte verkoop in 2008 al toegenomen tot ruim 74 procent.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De verschuiving naar indirecte verkoop betekent dat fabrikanten hun segmentatie van doelgroepen en hun marktstrategieën moeten verbeteren, vindt Gartner. Een ‘one size fits all’ strategie is niet meer afdoende.

De detailhandel in het algemeen krijgt een belangrijker rol doordat de verkoop aan consumenten en kleine kantoren aan huis (SoHo) sterk toeneemt. De onderzoekers verwachten onder meer dat niet-traditionele verkoopkanalen zoals supermarktketens meer pc’s gaan verkopen. Ook telefoonwinkels nemen een veel actievere rol op zich bij de verkoop van (mobiele) pc’s. Dat is in Europa, Azië en de VS al zichtbaar in de verkoop van netbooks in combinatie met abonnementen voor mobiel internet.

Bepaalde klanten geven nog steeds de voorkeur aan een directe relatie met de fabrikant, aldus Gartner. Dat geldt bijvoorbeeld voor segmenten als grote ondernemingen, de overheid en het onderwijs. Het midden- en kleinbedrijf vertoont een gemengd beeld. Hoe kleiner het bedrijf, des te sterker de voorkeur voor indirecte verkoopkanalen vanwege prijs, beschikbaarheid en ondersteuning voor en na aankoop.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in