Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale netwerken eisen aandacht IT-staf bedrijven

Deze conclusies volgen uit gezamenlijk onderzoek van drie business schools in Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in samenwerking met Cisco Systems. De onderzoekers interviewden 105 deelnemers uit 97 organisaties in de drie landen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan dat ook microblogsystemen zoals Twitter in het bedrijf worden gebruikt, vooral marketing en communicatie-doeleinden, personeelswerving en klantenservice. Vooral kleinere bedrijven gebruiken de netwerken ook om potentiële klanten op het spoor te komen.

Toch heeft maar krap 14 procent een formeel beleid dat de inzet van de sociale netwerken inpast in de bedrijfsprocessen. De ondervraagden geven aan dat het ongestructureerde karakter van de sociale netwerken zich moeilijk laat rijmen met de strakke governance-procedures van de IT-afdeling. Ook blijkt het lastig een balans te vinden tussen het prive-gebruik en zakelijke inzet van de technologie.

In slechts 10 procent van de gevallen is de IT-afdeling betrokken bij de besluitvorming rond het toestaan of de gerichte inzet van sociale netwerken. Het merendeel van de organisaties geeft aan dat de IT-afdeling wel een belangrijke rol moet spelen bij het integreren van de hulpmiddelen in de bestaande bedrijfsprocessen om de kracht ervan volledig te benutten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in