Second Life begint aan tweede jeugd

Bedrijven die Second Life als een ideaal instrument voor het testen van nieuwe concepten en voor marketingdoeleinden zagen, haken dan ook steeds vaker af.
Maar in een andere vorm wordt Second Life momenteel door steeds meer bedrijven ontdekt, meldt de Wall Street Journal. Northrop Grumman bijvoorbeeld heeft in Second Life een Space park ingericht. Daar verzorgt het bedrijf sinds enige tijd trainingen voor het gebruik van zijn robots voor het ontmantelen van bommen.
Een andere toepassing die steeds meer in trek raakt, is het organiseren van bijeenkomsten. Showcase voor deze toepassing is de Academy of Technology, een bijeenkomst van leidende denkers die IBM eind vorig jaar organiseerde. Dat evenement duurde 3 dagen; er waren op de top 250 mannen en vrouwen bij betrokken. Zo’n virtuele bijeenkomst is niet alleen veel makkelijker in de agenda’s in te passen, het is ook veel goedkoper. IBM schat dat het inzetten van Second Life 80 procent op de organisatiekosten, ofwel 320.000 dollar, bespaard heeft.
De eerste evenementenorganisator heeft zich ook al gemeld in Second Life. Bedrijven die niet over de faciliteiten beschikken om dat zelf te doen, kunnen hun virtuele bijeenkomst laten organiseren door Virtualis. Dat vraagt 7000 dollar voor het organiseren van een tweedaagse bijeenkomst met 75 deelnemers in zijn virtuele evenementenhal. Volgens directeur Dan Parks ben je daar ‘in het echt’ al gauw 150.000 dollar voor kwijt, als de deelnemers uit alle hoeken en gaten ingevlogen moeten worden.
Linden Labs, de ontwikkelaar van Second Life, speelt in op deze trend met een speciale site voor bedrijven die op zoek zijn naar de mogelijkheden van deze virtuele wereld. Daarnaast heeft het voor zakelijke gebruikers een vereenvoudigde procedure voor het aanmaken van avatars ontwikkeld. Momenteel werkt Linden Labs ook aan de mogelijkheid om met een vaste of mobiele telefoon telefonisch deel te nemen aan een virtuele bijeenkomst.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee