Overslaan en naar de inhoud gaan

SCP: Slechts 2 procent leest niet meer van papier

Internet heeft daarmee nog lang niet de functie van oude media vervangen, hoewel de berichtgeving daarover vaak anders doet vermoeden, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Frank Huysman en Jos de Haan deden voor SCP onderzoek naar het mediagebruik sinds de introductie van internet in Nederland.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De 'digitale voorhoede' die wel al het lezen van papier afwijst, bestaat uit net meer dan 2 procent van de bevolking. De overgrote meerderheid gebruikt een mix van papieren en digitale bronnen voor zijn informatievoorziening. Wel besteden jongeren in verhouding veel meer tijd aan internet en minder aan papier dan ouderen. Zo zijn jongeren rond de 20 een kwart van de tijd die zij met media in de weer zijn, bezig met digitale vormen van informatievoorziening. Bij mensen rond de 45 is dat slechts een tiende van de tijd. Mensen met een lager opleidingsniveau halen hun informatie het meest uit lokale radio en televisie en de commerciële omroepen.

Huysman en De Haan concluderen dan ook dat de komst van televisie meer invloed heeft gehad op het gebruik van boeken, tijdschriften en kranten dan de komst van internet. Door de komst van internet is het onderzoek naar mediagebruik wel lastiger geworden omdat kranten, televisie en radio steeds via internet te benaderen zijn waardoor uitsplisting naar mediagebruik ingewikkeld is.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in