Overslaan en naar de inhoud gaan

OPTA: meer digitale dan analoge aansluitingen

Zo’n 55 procent van de huishoudens die via de kabel televisie kijken, heeft digitale televisie. Daarmee heeft digitaal het definitief gewonnen van analoog. Daarnaast belt 50,8 procent van de vaste bellers in ons land via een digitale lijn, becijfert de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Digitaal
© Shutterstock
Shutterstock

Uit het jaarverslag blijkt verder dat de telecomwaakhond vorige jaar 15 boetes met een totale waarde van bijna 12,7 miljoen euro heeft opgelegd. Daarnaast werden negen lasten onder dwangsom opgelegd. Wegens lopende juridische procedures kan OPTA alle namen van de betrokken bedrijven nog niet bekend maken.

Vaste telefonie
Vaste telefonie verliest terrein aan mobiele telefonie en andere vormen van communicatie zoals internet en sms. Het totaal aantal vaste telefoonaansluitingen is bijna 2 procent gedaald. Het aantal digitale aanstellingen groeide, maar het aantal traditionele telefoonaansluitingen is gedaald van 55,1 tot 49,2 procent. Nederlanders belden bijna 6 procent minder over een vaste lijn dan het jaar ervoor. Het totaal aantal belminuten via een vaste lijn komt daarmee uit op 11,2 miljard.

Mobiele telefonie
Met 11,3 miljard belminuten wordt voor het eerst meer via een mobieltje dan via de vaste lijn gebeld. Het totaal aantal mobiele telefoonaansluitingen neemt echter af: van 20,1 miljoen naar 19,3 miljoen. Ondanks deze daling maakt het gebruik van mobiel internet een explosieve groei door. Het aantal losse mobiele breedbandaansluitingen, zoals via dongels, verdubbelde van 300.000 naar 600.000.

Het totale dataverbruik is met 3,2 petabyte in de eerste zes maanden van 2010 verachtvoudigd ten opzichte van het eerste half jaar in 2008. Ook sms'en blijft populair. In 2009 werden er ruim 9 miljard sms-berichten verstuurd over het hele jaar. In 2010 stond de teller na een half jaar al op bijna 5,5 miljard sms-berichten.

Klachten
Over heel 2010 heeft ConsuWijzer - het gezamenlijk consumentenloket van OPTA, de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit – zo’n 100.000 vragen en klachten van consumenten ontvangen. Bijna een derde van deze klachten gingen over telecom- of postzaken. De meeste klachten gingen over telemarketing (12.385), gevolgd door mobiel (6457) en sms-diensten (3329).

Via www.spamklacht.nl kwamen vorig jaar 27.251 klachten binnen. Naar aanleiding hiervan is OPTA 98 onderzoeken gestart naar mogelijke overtredingen van het spamverbod. Uiteindelijk zijn 38 zaken afgedaan met een waarschuwing. Bij 23 zaken heeft OPTA na nader onderzoek geen overtreding geconstateerd. OPTA heeft in drie zaken boetes opgelegd van in totaal bijna zes ton. De overige onderzoeken lopen nog en worden naar verwachting in 2011 afgerond.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in