Overslaan en naar de inhoud gaan

Opta gaat SMS-reclame onderzoeken

De Opta gaat onderzoeken in hoeverre het ongevraagd sturen van reclame via SMS toelaatbaar is binnen de grenzen van de privacywet. Het versturen van korte reclamemeldingen naar mobiele telefoons wordt ook wel SMS-spam genoemd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Diverse mensen hebben geklaagd tegen deze vorm van reclame, vooral omdat zij zich misleid voelden. Enkele bedrijven stuurden berichtjes die opriepen om bepaalde (dure) nummers van sekslijnen te bellen. De boodschap was moeilijk herkenbaar als reclame en kwam ook terecht bij minderjarigen. De Opta, de waakhond op telecommunicatiegebied, gaat tot actie over mede op aandringen van de Europese Commissie. Dit bestuurslichaam heeft berekend, dat Europese gebruikers van Internet per jaar zo'n 10 miljard euro kwijt zijn doordat zij worden lastiggevallen met spam. (rak)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in