Overslaan en naar de inhoud gaan

Nortel Networks zet zijn kaarten op SIP

Een van de nieuwe ontwikkelingen in de telecommarkt is SIP, het Session Initiation Protocol. Simpel gezegd zoekt dit protocol zelfstandig naar de beste manier om iemand te bereiken: via bijvoorbeeld de telefoon, e-mail, mobiele telefoon of een instant message. De gebruiker hoeft alleen nog te zeggen wie hij wil spreken, het protocol opent vervolgens het communicatiekanaal dat voor beide gebruikers op dat moment het prettigst werkt.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het protocol regelt het opzetten van communicatiesessies tussen verschillende technologieën en communicatiemedia, waarbij de keuze voor het medium afhangt van de beschikbaarheid. Daarnaast geeft SIP ook informatie door over de beschikbaarheid van een gebruiker. Zo kan hij aan een gebruiker die een collega probeert te bellen doorgeven of die in een vergadering zit, op vakantie is of gewoon op zijn plek zit. Afhankelijk van die informatie kan hij bovendien een keuze maken tussen de verschillende beschikbare communicatiemedia. Het tijdens een vergadering versturen van een instant message kan nog acceptabel zijn, terwijl een telefoontje een te grote verstoring zou betekenen. De SIP-standaard wordt behalve door het Canadese Nortel Networks ondersteund door onder meer IBM, Microsoft en concurrenten zoals Cisco en Juniper. Nortel is naar eigen zeggen met afstand het verst met het ondersteunen van SIP, vertelt Brian Riggs, netwerkanalist van Current Analysis. Omdat het met SIP zo makkelijk wordt om iemand te bereiken, zal het aantal berichten dat we verzenden en ontvangen met een factor 10 tot 100 toenemen, voorspelt Peter Finter. "We streven naar hyper interactiviteit", vertelt het hoofd enterprise solutions EMEA van de Canadese fabrikant van telecomapparatuur. "Neem een medewerker van een helpdesk. Die weet nu vaak niet wie er beschikbaar is om een specifiek probleem op te lossen. Omdat SIP aangeeft wie er aanwezig en beschikbaar is, kan je straks onmiddellijk een beschikbare medewerker opzoeken." Agents Speciale ‘software agents’ zullen de stortvloed aan boodschappen die op de gebruiker afkomen in goede banen leiden, verwacht Finter, en ze namens de gebruiker beantwoorden. Wie gebruik wil maken van SIP, moet beschikken over communicatie-apparatuur die de standaard ondersteunt. En ook software voor bijvoorbeeld instant messaging moet ondersteuning inbouwen. Om het gebruik van SIP verder te bevorderen, zal Nortel binnen een jaar ondersteuning voor de standaard toevoegen aan zijn Communication Servers en internetapparatuur zoals telefoons en conferentie-apparaten. Bovendien heeft Nortel begin juni zijn ‘Preferred Software Membership’-programma onthuld, dat gebruikers in staat stelt om tegen een vast jaarlijks bedrag te beschikken over alle nieuwe versies die de onderneming van zijn software aanbiedt. Op die manier kunnen gebruikers tegen een lage prijs hun hardware voorzien van de meest recent software. Het protocol lijdt echter aan een slechte naamsbekendheid, vertelt Brian Riggs van Current Analysis. "De meeste gebruikers denken nog niet na over de geavanceerde datadiensten die SIP mogelijk maakt." Het Preferred Software Membership-programma is dan ook vooral een marketingtruc, vermoedt de analist. "Door erop te wijzen dat gebruikers hun netwerken kunnen gebruiken voor zaken anders dan alleen internettelefonie, probeert Nortel de boodschap uit te dragen dat het vooroploopt in deze markt." Nieuwe diensten Peter Finter hoopt dat de opkomst van internettelefonie (VoIP) de weg zal effenen voor meer geavanceerde SIP-diensten, en daarmee kan afrekenen met de beperkte naamsbekendheid. Tegelijkertijd onderkent hij dat veel gebruikers terughoudend zullen zijn bij het overstappen. Het toevoegen van nieuwe diensten kan alleen maar de stabiliteit van hun netwerk in gevaar brengen. "De wereld kijkt sceptisch naar iedereen die roept dat hij de volgende grote ontwikkeling kan bieden. Maar het is niet alleen Nortel die dit zegt. De hele communicatiesector praat hierover", aldus het hoofd enterprise solutions.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in