Noodoproepsysteem eCall krijgt meer steun

Neelie Kroes, eurocommissaris Digitale Agenda, is in haar nopjes met de omarming van eCall door inmiddels 20 EU-lidstaten en nog 3 andere landen. Zij ziet in het voorgestelde systeem “een uitstekend voorbeeld van hoe informatie- en communicatietechnologieën het leven van burgers kan verbeteren en zelfs levens kan redden”. Als eCall in heel Europa operationeel is, zou het naar schatting 2500 mensenlevens per jaar kunnen redden doordat hulpdiensten sneller en effectiever kunnen reageren.
Een auto die van eCall is voorzien, zendt in noodsituaties, zoals een ernstig ongeval, automatisch een melding naar het Europese noodnummer 112. Tegelijk wordt door middel van GPS de exacte locatie doorgegeven en eventueel aanvullende gegevens, bijvoorbeeld over het type voertuig. Een andere mogelijke implementatie is een knop in de auto waarmee de inzittenden zelf hulpdiensten kunnen waarschuwen. Om aan privacybezwaren tegemoet te komen zal het niet mogelijk zijn de locatie van auto’s op afstand te bepalen zolang geen noodoproep is uitgegaan.
Naast de 5 lidstaten die het ‘memorandum of understanding’ vandaag ondertekenden, hebben diverse organisaties uit de ICT- en transportsector dinsdag hun handtekening gezet. In totaal heeft het systeem nu de formele steun van 90 landen en organisaties, waaronder autofabrikanten en mobielebelbedrijven.
De Europese Commissie had eCall op vrijwillige basis al in 2009 willen invoeren. Dat is mislukt doordat ondersteuning door een “minderheid van landen” ontbrak, aldus de Commissie. Het is nu de bedoeling dat autofabrikanten tussen 2010 en 2014 beginnen met de inbouw van eCall in alle nieuwe auto’s. De kosten bedragen naar schatting 100 euro per auto als alle fabrikanten meedoen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee