Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog steeds geen juichkreten over CRM-projecten

Gebruikers zijn positiever over CRM-projecten dan tot dusver het geval was, maar echt lovend over de resultaten zijn ze nog steeds niet. Dat concludeert AMR Research uit een onderzoek onder honderd bedrijven in de VS die bezig zijn met de implementatie van CRM-software. Van de honderd ondervraagde bedrijven zeggen er 74 dat hun project aan de verwachtingen voldoet.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De slechte kritieken die CRM-projecten in het verleden kregen, zijn volgens AMR hoofdzakelijk te wijten aan de invoering van een module voor 'sales force automation' (SFA), de software voor het aansturen van de verkoopstaf. Maar inmiddels behelst het gemiddelde CRM-project 4,5 modules. Software voor klantenservice maakt daarvan in 73 procent van de gevallen deel uit. E-mail-beheer (54 procent) en self-service via het Web (41 procent) en SFA (39 Procent) volgen. Toch zegt slechts 12 procent van de bedrijven dat hun CRM-project de verwachtingen overtreft. Leveranciers moeten vogens AMR werken aan betere implementatiemethoden, branche-specifieke producten en hun positieve marketing-boodschappen ietwat temperen. AMR constateert wel dat ze nogal uiteenlopende manieren hebben om te meten of hun investering iets oplevert. Men kijkt nit alleen naar klanttevredenheid, maar ook naar bijvoorbeeld verkoopcijfers, het aantal nieuwe klanten en de besparing op mankracht.(fbl)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in