'Nog genoeg mogelijkheden voor e-markets'
Voor de e-markets blijven talloze mogelijkheden bestaan voor uitbreiding en overname van nieuwe markten, ondanks dat zij tot nu toe niet in staat bleken om een aanzienlijk deel van de handel in goederen en diensten over te nemen. Het toekomstige succes van elektronische marktplaatsen is afhankelijk van het scheppen van een gelijkmatig speelveld voor alle deelnemers. Het rapport heet ‘Realisme in plaats van pessimisme, een uiteenzetting over de uitdagingen van e-markets’. Het bevat onder andere een lijst van de voordelen die leveranciers kunnen behalen via een verkoopplek op Internet. Meest in het oog springend is een beter en hechter contact met de klant, grotere verscheidenheid aan producten en operationele doelmatigheid. "Hoewel bedrijven misschien geen onmiddelijke voordelen verwachten van de deelname in e-markets, blijft de mogelijkheid bestaan, om op de lange termijn alsnog een verandering van hun manier van zaken doen te bewerkstelligen", zegt Floris van den Dool, e-business risk management partner bij PricewaterhouseCoopers. Het rapport is gebaseerd op de ervaring van PwC en de antwoorden van 31 verantwoordelijken bij e-markten in de VS en Europa. (svm) Zie onze eerdere berichtgeving: Virtuele marktplaats Dell ten onderMarktplaats dwingt tot gezamenlijk automatiserenStandaardisering van virtuele marktplaatsen is bittere noodzaak