Nieuwe platforms, nieuwe kansen
Het marktaandeel van Firefox zakte volgens Net Applications van 17,8 procent naar 17 procent. Safari ging van 5,8 naar 5,5 procent. IE daarentegen steeg naar 76 procent. De schade blijkt echter mee te vallen. Een marketingcampagne gericht op IE-gebruikers had de resultaten vertekend en Net Applications heeft de cijfers inmiddels gecorrigeerd.Wie over de lange termijn kijkt ziet eigenlijk alleen een lichte teruggang voor Internet Explorer sinds juni 2007. Van bijna 80 procent naar 74,8 procent nu, nauwelijks een dramatische verandering. Firefox groeit het hardst, met Safari als ‘runner up’. De overige browsers - Opera, Netscape en Mozilla - komen elk niet boven de 1 procent uit. Safari heeft zijn marktgroei bovendien deels te danken aan het feit dat de browser onlangs onder Windows enige tijd standaard aangevinkt stond als programma dat moest worden bijgewerkt in het programma Apple Software Update (onder meer onderdeel van de iTunes-software).Het inleveren van een paar procent marktaandeel lijkt dus niets te hebben veranderd aan de dominante positie van Internet Explorer. Maar dat komt allerminst als een verrassing, want sinds de opkomst van de webbrowser heeft de internetgebruiker altijd al een vrij eenkennige browsersmaak aan de dag gelegd: zo werd Mosaic al snel ingeruild voor Netscape en nam Internet Explorer eind jaren negentig de plaatst van Netscape in, niet in de laatste plaats doordat de browser standaard met Windows werd meegeleverd. Omdat Firefox pas laat aan zijn opgang begon, kon Internet Explorer zijn marktaandeel verder opbouwen. De cijfers laten zien dat gebruikers ook nu nog lang vasthouden aan wat ze gewend zijn. Nog altijd 18,7 procent werkt met IE 6 en 45 procent met 7.0. Er zijn zelfs nog opvallend veel gebruikers die bij Firefox 1.0 zijn blijven steken. In principe biedt Firefox veel meer mogelijkheden voor het aanpassen en uitbreiden van de browser dan IE, dankzij zogenoemde add-ins. Blijkbaar is dat echter geen reden voor de consument om massaal over te stappen. Technisch gezien groeien de browsers steeds meer naar elkaar toe. Toekomstige versies (IE8, Firefox3) zullen min of meer dezelfde standaarden ondersteunen, maar in de praktijk houden webontwikkelaars nog altijd hoofdzakelijk rekening met Internet Explorer. Opvallend is dan ook dat de previewversie van IE8 eigenlijk alleen fatsoenlijk is te gebruiken in de IE 7-modus.De meeste bedrijven hechten overigens vooral waarde aan beveiliging en minder aan browseruitbreidingen. Online bankier PayPal wil gebruikers met een oude browser de toegang tot haar site voortaan zelf ontzeggen om phishing-aanvallen te voorkomen. Qua beveiliging ontlopen IE en Firefox elkaar eigenlijk nauwelijks. Oftewel: ook dit is geen reden voor veel gebruikers om van IE af te stappen. De grote verschuivingen op de browsermarkt komen uit een heel andere hoek. Het web wordt steeds vaker mobiel bezocht en daar liggen de verhoudingen anders. Het gebruik van Mobile Safari is alleen al tussen december en maart met 64 procent toegenomen. Het marktaandeel groeide daarmee van 0,03 naar 0,08 procent. Daarmee zit de iPhone ver boven Windows Mobile, ondanks het feit dat er veel meer Windows Mobile- dan iPhone-gebruikers zijn. Binnen het Windows Mobile-segment zijn ook interessante ontwikkelingen gaande: het bedrijf HTC demonstreerde onlangs zijn nieuwste Diamond Touch smart phone, waarin Mobile IE is weggestopt ten faveure van een met Opera ontwikkelde browser, domweg omdat die meer mogelijkheden biedt. Dat lijkt de trend te worden voor de meeste mobiele telefoons: met maatwerk kun je je pas echt onderscheiden. Het worden dus spannende tijden voor Internet Explorer: aan de hegemonie op de desktop zal niet snel getornd worden, maar in de mobiele wereld lijkt de opmars van IE voortijdig tot stilstand gebracht.