Overslaan en naar de inhoud gaan

Netbook goed alternatief voor notebook

Ron Lelieveld, directeur van de firma Distri Card Telecom, is gecharmeerd van automatisering. Op voorwaarde dat het werk daardoor eenvoudiger wordt. Van een laptop moet hij daarom weinig hebben. “Te onhandig in gebruik en te complex in het bedienen.” Daarom heeft Lelieveld voor het opnemen van bestellingen gekozen voor de Netbook van Psion.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Doe het ding open en je kunt meteen aan het werk. Bovendien gaat de batterij ruim een dag mee, terwijl een laptop na twee uur alweer in het stopcontact moet.” Distri Card Telecom levert pre-paid-producten aan benzinestations, kiosken, tabakswinkels en supermarkten. Lelieveld omschrijft zijn bedrijfsactiviteiten als ‘productmanagement voor de pre-paid-markt en de levering van de pre-paid-producten van de vijf grote telecomaanbieders’. De verkopers van Distri Card zijn de hele dag op pad om bestellingen op te nemen en deze door te geven aan het kantoor. Wetend dat er ‘car sales’-systemen bestaan en dat nutsbedrijven hun meteropnemers zonder pen en papier op pad sturen, heeft Lelieveld geruime tijd lopen denken hoe het opnemen van bestellingen geautomatiseerd kon worden. De laptop was voor hem geen optie. “Ik ken de retailwereld van binnen uit. Bestellingen worden daar tussen de bedrijven door opgenomen. Dan draait alles om snelheid.” Een krantenartikel over de Netbook bracht Lelieveld op het idee dat daar wellicht de oplossing voor zijn probleem lag. “Ik heb contact opgenomen met Dutch IT Services, een leverancier met wie ik al vaker om de tafel had gezeten. En gevraagd of die Psion wat voor ons zou zijn.” Dutch ITServices had op verzoek van Distri Card Telecom al eens een applicatie voor het Windows-platform gebouwd. Naast de negatieve ervaringen die Lelieveld met de laptop had, kwam het bedrijf tot de conclusie dat draadloze communicatie via een laptop te wensen overlaat. “Database-synchronisatie op e-mail is lastig met een laptop”, zegt Edo den Haring, directeur van Dutch IT Services. “Een verhandeling over het hoe en waarom van die moeizame communicatie is alleen interessant voor technici. Voor de eindgebruiker komt die beperking erop neer dat bijvoorbeeld het online doorgeven van orders aan het hoofdkantoor en een confirmatie terugkrijgen niet mogelijk is. Evenmin heeft men ‘onderweg’ een actueel overzicht van de voorraden. Zelf een oplossing voor dat communicatieprobleem bouwen was weliswaar mogelijk, maar zou volgens Den Haring te duur zijn. Om en nabij het moment dat Den Haring en Lelieveld tot de conclusie kwamen dat op een laptop geen werkbare oplossing was te bouwen, bracht Psion zijn serie 7 uit. Den Haring: “Ik heb na de vraag van Lelieveld of dat wat voor ons zou zijn, toen gelijk contact met Psion opgenomen en gevraagd in hoeverre zij ons zouden kunnen ondersteunen met het ontwikkelen van applicaties, welke databases zij ondersteunen, of ze ons konden helpen met het opleidingentraject, en dergelijke.” Psion heeft voor zijn Netbook het ‘mobile scope concept’ ontwikkeld, wat ondermeer betekent dat het bedrijf met een groot aantal partners samenwerkt voor het ontwikkelen van toepassingen zoals Lelieveld die voor zich zag. Dit concept boezemde Dutch ITservices voldoende vertrouwen in om met ondersteuning van Psion de applicatie voor de Netbook te ‘ontwikkelen’. Over het uiteindelijke resultaat zijn alle partijen zeer tevreden. Den Haring roemt de mogelijkheden voor mobiele communicatie van het apparaat. “De database-synchronisatie kan met Java over het GSM-net. Met GPRSwordt dat straks nog drie keer sneller. Dan heb je onderweg werkelijk een online overzicht van de voorraden.” Uitrijden Voor Lelieveld zijn gebruiksgemak en tijdwinst de belangrijkste voordelen. “Eerst kwamen de verkopers naar kantoor en werden alle bestellingen vanaf hun formulieren ingevoerd in een systeem, met kansen op fouten. Die papierwinkel is nu niet meer nodig. Dat bespaart tijd, en ergernis. Bovendien zijn we nu in staat om een klantinformatiebestand op te bouwen.” Onderdeel van de overeenkomst tussen Distri Card en Dutch IT Services was dat laatstgenoemde eigenaar van de applicatie zou worden en deze ook aan derden zou kunnen aanbieden. De firma is inmiddels bezig met het ‘uitrijden’ van de applicatie. Volgens Den Haring is de belangstelling ervoor groot. “We zijn inmiddels bij twee grote klanten binnen. Ook daar wil men van z’n laptops af.” Ook Psion spint garen bij deze toepassing. De onderneming beschouwt de professionele gebruiker als doelgroep voor z’n Netbooks en heeft belang bij goede referenties. Den Haring: “De uitdaging voor Psion is om aan de markt duidelijk te maken dat oplossingen zoals voor Distri Card tegen zeer lage kosten gerealiseerd kunnen worden.” Sla de Netbook open en hij is meteen operationeel. Dat maakt het apparaat bij uitstek geschikt voor verkopers die dagelijks bij afnemers langsgaan en tussen de bedrijven door even snel bestellingen moeten opnemen. foto: anp/jeroen bouwman

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in