Miljoenennota: Belastingdienst bespaart fors op ICT

Onder andere de kosten van de voor de gehele rijksoverheid ingevoerde geautomatiseerde personeelsadministratie P-Direkt vallen hieronder.
Tientallen miljoenen inleveren, de komende jaren
Ondanks die beperkingen is wel duidelijk dat de Belastingdienst de komende jaren fors gaat bezuinigen op ICT. In 2012 zijn uitgaven van 165,5 miljoen voorzien. Dat bedrag daalt stapsgewijs naar 148,3 miljoen euro in 2016. Bij de bijdrage aan SSO’s dalen de uitgaven nog harder, van 195,6 miljoen euro in 2012 naar 175,2 miljoen euro in 2016.
De uitgaven van de Belastingdienst aan personeel dalen sterker, voorzien de begrotingsmeesters nu. Van ruim 2 miljard euro in 2012 naar 1,83 miljard in 2016. Dat treft vooral eigen medewerkers. De inhuur van externen daalt met bijna 12 miljoen euro, van 121,6 miljoen euro in 2012 naar 109,8 miljoen in 2016. Hoeveel ICT’ers hierdoor worden getroffen, is niet bekend.
Ministerie zelf levert relatief weinig in
Van de overheidsorganisaties die onder het ministerie vallen, is de Belastingdienst de enige die zo hard geraakt wordt. Het kerndepartement levert de komende jaren ruim 6 miljoen euro in op de personele formatie (op een niveau van 112,4 miljoen in 2012). Het grootst deel van die klap is voorzien voor 2013. De uitgaven aan ICT dalen licht, van 12,6 miljoen euro volgend jaar naar 12,3 miljoen in de jaren na 2013. In 2013 is een stijging tot 14,5 miljoen euro voorzien. Wat die stijging veroorzaakt, is niet gespecificeerd. De Baten-Lastendiensten die onder het ministerie vallen, laten weinig beweging zien in personele en ICT-kosten, en maken ook maar een fractie van de begroting uit.
Wel steeds meer ICT in de afhandeling van belastingen
Een opmerkelijk element in de begroting is wel – zeker bij de voorgenomen bezuinigignen op ICT - dat de Belastingdienst geacht wordt om steeds meer communicatie met burgers en bedrijfsleven via internet af te handelen. In 2012 zet de Belastingdienst een pilot op met een persoonlijke internetpagina. Op zo’n PIP kunnen belastingplichtigen algemene informatie verkrijgen, persoonlijke gegevens opvragen en controleren en wijzigingen doorgeven. Op termijn moet dit de papieren communicatie gaan vervangen. Op dit moment verstuurt de Belastingdienst jaarlijks nog 160 miljoen poststukken, zoals de voorlopige en definitieve aanslagen.
In 2012 vinden ook de eerste pilots met de Berichtenbox plaats. Via de beveiligde Berichtenbox van mijnoverheid.nl kunnen belastingplichtigen erop geattendeerd worden dat de Belastingdienst ze bericht heeft gestuurd, en kunnen ze dat bericht vervolgens openen. De pilot wordt uitgevoerd met berichten uit het proces van inkomensheffingen.
Vooraf ingevulde aangifte uitgebreid
Verder wordt in 2012 de Vooraf Ingevulde Aangifte uitgebreid met gegevens over hypotheekrente en hypothecaire schulden. Met ingang van 2012 maakt DigiD-machtigen ook standaard onderdeel uit van het reguliere aangifteproces. Daartoe is besloten na een succesvolle proef dit jaar, waarbij 225.000 burgers hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid met hulp van een andere burger (familielid, buurman, vriend) de VIA-gegevens op te halen en de aangifte in te zenden. ‘Een verdere toename van het gebruik van de DigiD machtigingsvoorziening vergroot het aantal VIA-gebruikers en vermindert onbedoeld DigiD-gebruik’, heet het in de begroting.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee