Kwart van bedrijfsgegevens klopt niet
Als organisaties zich er al bewust van zijn dat ze gebrekkige data gebruiken, zoeken ze de oplossing voornamelijk in technologie. Dat volstaat echter niet, meent Gartner. Extra investeringen in geavanceerde business intelligence- en CRM-programma’s zijn gedoemd te mislukken als ze gebaseerd zijn op slechte data. Volgens Gartner ligt de oplossing in organisationele maatregelen en in een actievere participatie van de medewerkers die technologie gebruiken voor bedrijfsmatige doelen. Dus niet alleen de ICT-medewerkers, benadrukt Gartner, want als alleen de ICT-afdeling zich actief met de kwaliteit van data bezighoudt, wordt de organisatie zeer beperkt in het bereiken van de doelen die zij voor ogen had met deze data. In het onderzoek werden ook Nederlandse organisaties meegenomen. Frank Buytendijk, research vice-president bij Gartner: "In Nederland is het niet anders, niet slechter maar ook niet beter. Iedereen beseft het wel, maar zolang het niet breed bekend wordt, wordt er niets aan gedaan. De kwaliteit van gegevens is gewoon geen populair onderwerp. Er valt geen eer aan te behalen voor je carrière. Het is zelfs zo dat als jouw baas tegen jou zegt dat jij je voortaan maar eens moet richten op het verbeteren van de kwaliteit van het gegevensproces, dat hij eigenlijk bedoelt dat je beter naar een andere baan kunt omkijken." "Mensen aan de businesskant van de organisatie vinden gegevens gewoon ‘niet zo leuk’. Terwijl zij die gegevens wel moeten invoeren. Dat kun je weer niet aan de IT’ers overlaten. Een directeur vindt het heel gewoon om een projectteam te vormen om processen te verbeteren voor de fabricage van televisies, als die te vaak van de lopende band af vallen. Een gegevensproces is daarmee heel goed te vergelijken. Het is dan ook een culturele zaak. Gegevens moeten beter gewaardeerd worden. Als iets waardevols, waar je je carrière aan kunt verbinden." Buytendijk wijst erop dat een belangrijke oorzaak van het probleem bij het algemeen management ligt. "De algemeen manager heeft nog steeds niet genoeg interesse voor ICT. Opmerkelijk, want we hebben inmiddels de omslag gemaakt naar een informatiemaatschappij. Er zijn nog altijd de drie stromen: geld, goederen en informatie. Dat laatste is echter van steeds groter belang geworden, maar men beseft nog steeds niet goed wat de waarde van gegevens is in deze maatschappij."