Overslaan en naar de inhoud gaan

Koopjessite LivingSocial naar de beurs

Het streefbedrag van 1 miljard dollar betekent dat de totale waarde van LivingSocial tussen 10 en 15 miljard dollar zou zijn, meldt de Wall Street Journal. Volgens door de krant geciteerde ‘ingewijden’ zal de beursintroductie waarschijnlijk in de herfst van dit jaar plaatsvinden.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Groupon kondigde al eerder beursgang aan
Vorige maand kondigde marktleider Groupon al aan dat het een ‘initial public offering’ (IPO) oftewel beursgang nastreeft. De plannen van Groupon wijzen op een beurswaarde van circa 20 miljard dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde het bedrijf een omzet van 645 miljoen dollar. Vorig jaar verloor het bedrijf 413 miljoen dollar over een omzet van 713 miljoen dollar.

Groupon begon in 2008, LivingSocial een jaar later vanuit de Amerikaanse hoofdstad Washington. De nieuwkomer breidde zijn activiteiten snel uit naar andere steden, zowel in de VS als enkele andere landen waaronder Nederland (Amsterdam). Tot de geldschieters van LivingSocial horen Amazon – dat in december vorig jaar 175 miljoen dollar inbracht - en diverse leveranciers van risicodragend kapitaal.

Marktaandeel LivingSocial groeit, Groupon daalt
Het marktaandeel van LivingSocial in de 20 grootste agglomeraties van de VS lag in mei op 24 procent, versus 20 procent in april, terwijl dat van Groupon terugviel van 52 naar 48 procent. De cijfers zijn afkomstig van Yipit, een bedrijf dat de aanbiedingen van allerlei koopjessites bundelt.

Tim O’Shaughnessy, oprichter en algemeen directeur van LivingSocial, heeft herhaaldelijk gezegd dat hij verwacht Groupon in 2011 te zullen inhalen.

Korting minstens 50 procent, helft omzet wordt afgeroomd
Koopjessites als Groupon, LivingSocial en honderden imitators bieden kortingen op producten en diensten van minstens 50 procent van de adviesprijs aan. Ze romen van de prijs die de consument betaalt zelf ongeveer de helft af. Kleinere koopjessites nemen soms genoegen met minder winstmarge.

De beursintroducties van Groupon en LivingSocial lijken precies op het goede moment te komen. Hun populariteit is nu op een hoogtepunt, terwijl de levensvatbaarheid op langere termijn nog niet is bewezen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in