Internetters mogen graag shoppen

Het aandeel internetters ligt al jaren op een hoog niveau. In 2003 werd de grens van 70 procent overschreden. De laatste tijd is ook mobiel internet aan een sterke opmars bezig. In 2007 maakte 20 procent van de internetters gebruik van mobiel internet, in 2008 was dat al 26 procent, en in 2009 liep dat percentage op naar 30. Vooral het internettten me de mobiele telefoon geeft een impuls: het percentage mobiele internetters dat zijn (ook) telefoon gebruik om te surfen, groeide van 8 procent in 2007 naar 15 procent in 2009.
Aankopen doen via internet is inmiddels de normaalste zaak ter wereld. Driekwart van de internetters heeft ooit iets via internet gekocht, en 51 procent had dat in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek tenminste eenmaal gedaan. Overigens deed niet meer dan 10 procent van de internetters dat in die drie maanden vaker dan 5 keer.
Het meest populair is het boeken van vakantieverblijven, gevolgd door het reserveren van kaartjes voor evenementen, het kopen van boeken en tijdschriften en de koop van kleding en sportartikelen. De bestedingen blijven wel relatief beperkt. Slechts 23 procent van de frequente e-shoppers had de voorgaande drie maanden voor meer dan 500 euro online gekocht.
De totale omzet online schat het CBS op 4 tot 5 miljard euro per jaar. Dat is nog een stuk minder dan de detailhandelsomzet van 88 miljard euro (exclusief BTW) jaarlijks. Bovendien telt in de online-omzet ook dienstverlening en de verkoop van tweedehandsgoederen mee, die in de 88 miljard niet begrepen zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee