Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-besparingen van CWI gaan naar Zalm

De Centrale Organisatie Werk en Inkomen (CWI) werkt steeds efficiënter door de inzet van ICT. Cor Franke, binnen de Raad van Bestuur van CWI verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering, illustreerde dat met onderzoekscijfers op een IBM-bijeenkomst over innovatie in de publieke sector. Tussen januari 2002 en 2004 groeide het aantal cliënten van CWI met 30 procent. De uitvoeringskosten bleven in die jaren ongeveer gelijk.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De economische opleving zorgde in 2005 voor een daling van het aantal klanten en 10 procent lagere kosten. “Dat is voor een deel het gevolg van het dalende aantal klanten, maar voor een belangrijk deel ook van de ingezette innovaties. Wij hebben voorgesteld dat rendement in te zetten voor kwaliteitsverbeteringen, bijvoorbeeld een intensievere begeleiding van moeilijk bemiddelbare cliënten. Maar het ministerie van SZW heeft, gezien de bezuinigingstaakstelling die CWI in 2002 is opgelegd, besloten de besparingen terug te laten vloeien naar het ministerie van Financiën. Jammer, met name gezien het feit dat door die kwaliteitsverbetering een verdere besparing op de uitkeringen mogelijk zou zijn geweest door een afnemend aantal mensen in de bijstand en de WW.”CWI moet 20 procent bezuinigen in vijf jaar. De uitvoeringskosten moeten terug naar 336 miljoen euro per jaar.

Innovatie
Franke denkt die taakstelling uiteindelijk mede te realiseren door innovatie. Het uitbesteden van het rekencentrum aan IBM levert bijvoorbeeld jaarlijks een besparing van drie miljoen euro op. De migratiekosten, zes miljoen, zijn in twee jaar terugverdiend. Het contract heeft een looptijd van dertien jaar. Door efficiënt aanbesteden en de invoering van e-procurement bespaart de organisatie 18 procent op inkoopkosten. Volgend jaar voert CWI stapsgewijs e-HRM –doe-het-zelf personeelsvoorziening- in voor het eigen personeel.Tussen 200.000 en 250.000 mensen bezoeken dagelijks werk.nl, de website waarop een matching tool draait die vacatures aan cv’s koppelt. Werk.nl heeft een deel van de traditioneel persoonlijke arbeidsbemiddeling overbodig gemaakt. Bovendien zijn ‘onder water’ zeventien grote en een aantal kleinere uitzendbureaus aangesloten die zo hun bestanden koppelen. In 2005 is ook het cliënt volg systeem Sonar landelijk ingevoerd, waar ook medewerkers van UWV en de sociale diensten toegang tot zullen krijgen.

Prikkel
In de Suwi-evaluatie 2006 wordt de noodzaak onderkend van een financiële prikkel voor CWI en UWV, zoals die geldt voor de gemeenten die besparingen op de Wet werk en bijstand zelf mogen houden. Het rapport spreekt van een ‘onvolmaakt budgetteringsys­teem vanuit het ministerie’.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in