Elektronische melding identiteitsfraude

Voor het veilig doorsturen van bestanden naar ketenpartners, zoals politie en IND, maakt het meldpunt gebruik van de Gemnet-dienst DocZend. De te versturen informatie wordt hierbij gecodeerd met behulp van PKIoverheid-certificaten.
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude is 1 december 2008 opgericht om gedupeerden te ondersteunen en te adviseren. Het meldpunt is ondergebracht bij het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Identiteitsfraude veroorzaakt steeds meer problemen voor burgers, bedrijven en overheid. Te denken valt aan financiële schade door criminele activiteiten, misbruik van voorzieningen en psychische schade.
"Harde gegevens ontbreken nog, maar het is overduidelijk een serieus probleem. Vijftien procent van de id-fraudemeldingen die het meldpunt ontvangt zijn internet gerelateerd," zegt projectadviseur Michael van de Velde van BPR. "Om die reden zetten we nu vooral in op het vergroten van het bewustzijn. Het meldpunt krijgt nu circa twintig meldingen per maand. Naar verwachting neemt dat aantal toe met de ingebruikname van het nieuwe e-formulier."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee