DSL verliest terrein aan glasvezel

Eind september waren er 3,54 miljoen DSL-klanten. Dat is 0,4 procent minder dan een jaar eerder. Volgens Telecompaper is het voor het eerst sinds de introductie van DSL dat deze aansluittechniek, die berust op gewone telefoonkabels, klanten verliest.
Tegelijk klom het aantal gebruikers van glasvezel (‘fiber to the home’) met 12 procent tot 160.000. Internetten via de kabel gebeurt vanuit 2,29 miljoen woningen, 1,5 procent meer dan vorig jaar in het derde kwartaal.
De aangeboden (theoretische) snelheden gaan steeds verder omhoog. De introductie van de Eurodocsis 3.0-standaard draagt hieraan bij. Sommige kabelaars bieden al abonnementen aan van 120 megabit per seconde. In de praktijk worden dergelijke snelheden lang niet gehaald, bleek uit eerder onderzoek van Telecompaper en iPing Research.
Ziggo kreeg er in het derde kwartaal per saldo de meeste breedbandklanten bij: 18.000. Tele2 haalde netto 15.000 internetklanten binnen en UPC 14.500. Ziggo blijft de grootste aanbieder met 1,42 miljoen klanten, gevolgd door Internet van KPN met 1,16 miljoen DSL-gebruikers. Daarnaast heeft KPN via dochterbedrijf Het Net nog 670.000 DSL-gebruikers, 11.00 minder dan vorig jaar. Kabelbedrijf UPC heeft nu bijna 710.000 internetklanten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee