Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar

Microsoft heeft afgelopen dinsdag zijn maandelijkse serie patches vrijgegeven, de reparatiesoftware waarmee de onderneming zijn afnemers in staat stelt mankementen in zijn programmatuur te herstellen. Het gaat dit keer om twaalf patches, waarvan de onderneming er acht als ‘kritiek’ aanmerkt.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het siert Microsoft dat het bedrijf zich zo trouw en regelmatig inspant om de gaten in zijn software te dichten. Maar hoe lang kunnen Bill Gates c.s. dit nog volhouden? De imagoschade is immers groot, te meer omdat Gates al in 2003 aankondigde dat beveiliging voortaan de hoogste prioriteit binnen de onderneming zou krijgen. Het is er sinds die tijd niet beter op geworden. In deze krant stellen we vast dat het aantal patches dat Microsoft maandelijks verstrekt, gestaag toeneemt. Dat kan eigenlijk maar op een ding wijzen: de architectuur van de software is veel kwestsbaarder dan Microsoft zelf heeft aangenomen. Het heeft er alle schijn van dat naarmate de beveiligers van Microsoft intensiever naar lekken speuren er meer boven water komen. Bij elke tegel die men oplicht blijkt het onkruid zich verder vertakt te hebben. Dat kan niet lang meer zo doorgaan. Naast de toenemende problemen die beheerders met ‘patch management’ hebben, zullen uiteindelijk ook beslissers zich van Microsoft afwenden. Dat is niet wenselijk voor een onderneming die er al alles aan moet doen om het imago van een niets ontziende monopolist te nuanceren. In zijn serie over ICT’ers en hun eigenaardigheden in deze krant, typeerde Ron Tolido de ‘Microsofter’ als een techneut die snel iets in elkaar flanst, opgetogen is als het werkt, en de problemen die zich vervolgens aandienen enthousiast gaat repareren. Natuurlijk, Tolido had het over de gebruikers van Visual Basic, en niet over de ontwikkelaars van Microsoft. Maar de afstand tussen de ‘Microsofter’ die Tolido als karikatuur heeft neergezet en de softwarebouwers in de laboratoria van Redmond is wellicht minder groot dan menigeen op het hoofdkantoor van de softwaregigant lief is. _

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in