Overslaan en naar de inhoud gaan

Clickly overbrugt kloof tussen proefversie en licentie

Softwarepakketten zijn kostbaar, vooral als ze een beperkt aantal gebruikers hebben. De leverancier wil zijn investeringen in softwareontwikkeling terugverdienen, dus moeten gebruikers voor een licentie een fiks bedrag neertellen. Bedrijven die niet van tevoren kunnen inschatten of een pakket nuttig voor ze is en of ze het vaak zullen gebruiken, deinzen daarom terug voor aanschaf. De leveranciers kunnen daar weinig aan doen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dat kan anders, meent het Amsterdamse bedrijf Clickly.com. „Tussen de proefversie en de aanschaf voor de volle prijs gaapt een grote kloof”, zegt Rob-Jan de Jong, directeur van Clickly. Met nieuwe technologie wil het bedrijf die kloof overbruggen. Clickly biedt leveranciers van PC-toepassingen de mogelijkheid hun software aan te bieden tegen alle denkbare voorwaarden. Daarbij zorgt de technologie van Clickly ervoor dat de onderhavige pakketten beschermd blijven, zonder op functionaliteit in te boeten. Het recept zal vooral aanlokkelijk zijn voor leveranciers van de meer gespecialiseerde software waarvoor de afzetmarkt enigszins beperkt is. Inpakken De leveranciers proberen tot dusver potentiële gebruikers vaak te paaien met uitgeklede ’dertig-dagen-testversies’ van een pakket. „We hebben gemerkt dat bij de leveranciers een grote interesse bestaat hun software aan bepaalde groepen en onder bepaalde voorwaarden aan te bieden”, zegt De Jong. Zijn bedrijf gaat dat vanaf 1 april mogelijk maken met behulp van technologie voor ’digital rights management’ van het Amerikaanse Intertrust. Met de gereedschappen van Intertrust en de bijbehorende infrastructuur op Internet kan Clickly bestaande pakketten ’inpakken’ op een door de leverancier gewenste wijze. Wil die dat de gebruiker voor ieder gebruik bijvoorbeeld vijf gulden neertelt, dan kan dat in de ’verpakking’ vastgelegd worden. Een aantal keren gratis gebruik of een steeds hoger bedrag per gebruik behoort ook tot de mogelijkheden. „Alle denkbare gebruiksregels zijn mogelijk”, zegt De Jong. Flexibele prijsmodellen zijn al mogelijk binnen de veel geroemde ASP-constructie, maar in dit concept blijft de eindgebruiker gewoon software gebruiken die op zijn eigen PC staat. Een dergelijke constructie heeft voordelen voor zowel leveranciers als gebruikers, stelt De Jong. Leveranciers hoeven minder bang te zijn dat hun pakketten – die al of niet in testversies ter beschikking zijn gesteld – gekopieerd, gekraakt of anderszins oneigenlijk gebruikt worden. Ze kunnen met een gerust hart laten proeven aan hun pakketten, eventueel tegen een kleine betaling. Daarnaast bestaat de mogelijkheid meer gegevens over het gebruik van pakketten boven water te krijgen. Als de leverancier ziet dat een pakket dat voor tien dagen gratis ter beschikking is gesteld, zeer vaak is gebruikt, kan de verkoper in een volgend gesprek daar rekening mee houden. Voor gebruikers biedt de constructie de mogelijkheid eindelijk een duur specialistisch pakket te gebruiken, zonder een groot licentiebedrag ineens te hoeven ophoesten. „Voor freelancers bijvoorbeeld is software soms veel te duur, terwijl ze die toch graag af en toe willen gebruiken. Nu kunnen ze gewoon eens één keer of een paar keer tegen betaling een pakket tot hun beschikking hebben.” De leverancier kan de gebruiker ook beloven dat, mocht het gebruik uiteindelijk toch toenemen, hij uiteindelijk nooit meer zal betalen dan de volledige licentieprijs. Nieuwe markt Het nu dertien mensen tellende Clickly.com begint op 1 april als ’inpakdienst’ voor een aantal pakketleveranciers. Er zijn contracten met wat kleinere leveranciers van software voor risicoanalyse, simulatiegereedschappen en systeembeheer. Die leveranciers zullen aanvankelijk hun pakketten gewoon op de gangbare manieren blijven distribueren. Voor het eind van dit jaar wil De Jong echter ook een deel van die distributie naar Clickly.com zien over te hevelen. „En dan nog hoeft dat niet te betekenen dat we met bestaande distributeurs concurreren. Met dit concept bedienen we eigenlijk een heel nieuwe markt. Het gaat immers om nieuwe gebruikers voor wie de software te duur is en die nu nog kiezen tussen niet kopen en een illegale kopie maken. Iemand die software frequent gebruikt, die koopt het toch wel.” Softwareleveranciers daarentegen willen af van het ’freebie’-mechanisme en meer marketing bedrijven met hun producten. De Jong: „Slechts 1 procent van de proefversie-gebruikers gaat nu tot koop over.” Een aantal grote muziekuitgeverijen is begonnen de technologie van Intertrust beperkt te gebruiken voor het verkopen van muziek via Internet. Clickly.com is het eerste bedrijf dat Intertrust-technologie gebruikt voor de verspreiding van software. „Daar ben ik trots op”, zegt De Jong. Het is een gok zich zo te binden aan technologie van één leverancier, maar hij is vol vertrouwen. „Ze hebben partnerovereenkomsten met Bertelsmann, Sony, Philips, Nokia en PricewaterhouseCoopers. En concurrentie is er alleen op onderdelen.” Ingepakte software communiceert via elektronische portemonnee Het scenario van Clickly.com houdt in, dat een softwareleverancier zijn pakket laat ’wrappen’ (inpakken) door het Amsterdamse bedrijf, die daarvoor software gebruikt van Intertrust, een Amerikaans bedrijf dat pioniert in het betaald downloaden van muziek. In die digitale ’verpakking’ – Clickly noemt dit een Digibox – zijn gebruiksregels opgenomen. Deze bepalen hoe lang, hoe vaak en/of in welke situatie de gebruiker de software tot zijn beschikking krijgt. Bij het starten van een applicatie krijgt die gebruiker vervolgens eerst een venstertje met bijvoorbeeld de vraag ’Wilt u deze software gebruiken voor vijf gulden per keer, voor twee gulden per uur, of een keer gratis na het invullen van een vragenlijst?’ Het gebruik is ook te koppelen aan het lidmaatschap van een organisatie. De Digibox communiceert bij ieder gebruik met een zogeheten Interrights Point, een soort elektronische portemonnee die door Intertrust als standaard naar voren is geschoven (en ook voor andere betaaltoepassingen is te gebruiken). De Interrights Point dient eenmalig geïnstalleerd te worden en biedt een kredietlimiet op basis van een creditcard-rekening. De bank Nat West treedt daarbij als online tussenpersoon op. De Interrights Point registreert het gebruik en geeft dit – afhankelijk van de situatie – soms of regelmatig door aan Nat West, tenminste wanneer er een online verbinding wordt gemaakt. Naast die financiële ’clearing’ is er de communicatie over het gebruik van de ingepakte software en de eventuele ingevulde vragenlijsten. Daarvoor is PricewaterhouseCoopers het clearinghouse. De leverancier kan bijvoorbeeld bepalen dat hij op de hoogte wordt gesteld van iedere tiende keer dat zijn programma gebruikt is, om daar zijn marketing op af te stemmen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in