Overslaan en naar de inhoud gaan

Boeken

Elektronische boeken en boekenlezers
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Deze maand een boekenrubriek waarin het elektronische boek, het zogenaamde e-book, centraal staat. De boeken zijn ter beschikking gesteld door www.ebook.nl, waar de bewuste titels ook te koop zijn voor download. Hoe werkt een en ander? Een ‘first-time user’ op het vlak van het elektronische boek begint met het aanmaken van een account op genoemde site. Het ontmaagdingsritueel dat daarop volgt, bestaat uit de automatische installatie van een ‘Boekenplank’-je waar aankopen in de vorm van downloads verzameld en beheerd kunnen worden. Op de computer thuis moet dan nog de gratis Mobipocket Reader worden geïnstalleerd. Daarna kan het downloaden beginnen. Op het vlak van ICT, het primaire interessegebied voor deze rubriek, biedt ebook.nl op het moment van schrijven 1710 titels aan. Dat gaat van leesboeken zoals ‘Second Life’ van de dichter Ilja Leonard Pfeiffer (7,50 euro), over magazines zoals ‘Bright’ (4,94 euro), tot aan need-to-know-titels van het kaliber ‘Microsoft Voice and Unified Communications’ van Joe Schurman (30,32 euro). Nieuw is de titel ‘De Broncode’ van onderzoeksjournalist Eric Smit, dat voor het eerst als boek verscheen in 2004. De broncode reconstrueert het sprookjesachtige verhaal van Jan Sloot, televisiereparateur, die een alles overtreffende coderingstechnologie had ontwikkeld en daarmee de belangstelling van Roel Pieper wist te wekken. De technologie van Sloot is echter nooit commercieel in gebruik gekomen. Sloot nam de broncode van zijn technologie mee het graf in. Terug naar ebook.nl. Hier is het aanbod aan naslagwerken 15.000 stuks groot. Het aantal wetenschappelijke titels is nog groter. Het volledige aanbod, inclusief strips, komt in zijn totaliteit uit op bijna 90.000 titels. Dat aantal wordt met 10.000 stuks nog overtroffen door cyberread.com. Boekhandelsgroep Nederland, ook bekend onder de merknaam ‘Selexyz’, biedt op zijn beurt ruim 50.000 titels aan. Het elektronisch boek is duidelijk aan een opmars toe. E-booken kunnen gelezen worden op een smartphone, op een pc of op een laptop. Maar bij voorkeur zal de lezer over een zogenaamde e-book reader beschikken. Die moet hij zich apart aanschaffen. Er zijn drie modellen in omloop op de Nederlandstalige markt, te weten: iLiad (499-699 euro, afhankelijk van model), Cybook (349 euro) en BeBook (329 euro). Amazon.com verkoopt de Kindle. Die is in Europa niet bruikbaar. Voordeel van een e-book reader is dat je er vrijwel eindeloos titels op kan verzamelen. Het gemak spreekt voor zich: je hebt je voornaamste naslagwerken, woordenboeken continu bij de hand. Tijdens het wachten op de luchthaven hoef je geen tijd te verliezen. Want je hebt altijd iets bij de hand om te lezen. Nadeel is dat de e-book reader relatief log is. Hij is veel groter dan een smartphone, maar ongeveer net zo duur. Toch blijkt dat de reader – in ons geval de iLiad van iRex – de beste leesoplossing biedt tussen pc en smartphone in. De elektronische inkt waarvan gebruikgemaakt wordt, is van een dermate rustgevend niveau dat de ogen geen abnormale prestaties moeten leveren, niet wezenlijk anders in elk geval dan bij het lezen van bedrukt papier. Er kunnen circa 3000 pagina’s geladen worden zonder dat de batterij moet worden opgeladen. - auteur Eric Smit- titel De Broncode, het ware verhaal van een wereldschokkende uitvinding, 330 pagina’s- uitgeverij Podium - ISBN 978 90 5759 287 4- prijs € 12,50; e-book € 9,95; mp3 € 16,99 En werkt dat ook op een BB? Is het lezen van een e-book op bijvoorbeeld een BlackBerry (BB) een haalbare kaart? Je zou haast denken van niet. In de praktijk echter blijkt dat een titel die op een BB (type Curve) werd geladen zich daar heel keurig heeft aangepast aan het beperkte schermformaat van de smartphone, maar tegelijk ook heel goed leesbaar blijft dankzij het relatief grote letterformaat. Een BB biedt evenwel niet dezelfde elektronische inktkwaliteit als bijvoorbeeld de iLiad. Het is zeker niet het handigste leestoestel, maar een smartphone is over het algemeen ook geen handig invoerapparaat. Maar het is hoe dan ook te doen, zo blijkt, als we grasduinen in ‘7 Days to Profitable Blogging’. Die titel, hoe interessant ook, moeten we laten varen. We vinden onvoldoende basisboekgegevens terug om hem voor deze rubriek te kunnen handhaven. Dan maar een ander voordeel: het woordenboek. Van Dale heeft een aantal interessante elektronische vertaalwoordenboeken. Een uitstekend initiatief van de grote lexicograaf. Altijd handig: hoe vertaal je dat ene Engelse woord ook alweer in het Nederlands? - auteur Van Dale Uitgevers - titel Van Dale Pocketwoordenboek Engels-Nederlands - uitgeverij Van Dale Uitgevers - ISBN 978 90 664 8847 2- prijs € 10,95Triomfantelijke hersenenHet aandeel Apple kan zomaar imploderen als negatieve geruchten over de gezondheid van Steve Jobs de ronde doen. Lectuur van het boek ‘Inside Steve’s Brain’ wijst uit dat beleggers alle redenen hebben om zich zorgen te maken over de gezondheid van Jobs. Jobs regeert over Apple als een weinig verlicht despoot. Bij zijn terugkeer bij Apple in 1997 als CEO ad interim (iCEO), begon Jobs meteen aan een enorme schoonmaakcampagne. Er volgde een ontslagronde. Contracten met kloonproducenten werden opgezegd. De productlijn werd radicaal herzien. Jobs lanceerde vervolgens de iconische iMac. De geschiedenis leert dat Jobs ook verantwoordelijk werd voor de lancering van de iPod en iTunes. Jobs werd de man die drie verschillende revoluties veroorzaakte: met de Macintosh (eerste desktop met Graphical User Interface en muis), met Pixar (digitale animatiestudio die Disney van de troon stootte) en ten slotte ook met de iPod en iTunes (waarmee hij de muziekindustrie van aanzien veranderde). In Inside Steve’s Brain staat beschreven hoe Jobs een en ander heeft klaargespeeld. De auteur is een echte Machead. De publicatie in 2004 van zijn salontafelboek ‘The Cult of Mac’ (in deze rubriek besproken) toont aan dat deze voor ‘Wired News’ schrijvende scribent zijn liefde voor alles wat Mac is hoger inschat dan zijn journalistieke plicht tot distantie en kritisch besef. In dit geval heeft Kahney daar geen last van. Het boek is dan ook in eerste instantie bedoeld om zo precies mogelijk de oorsprong van het succes van Apple bloot te leggen. Dat doet Kahney goed. Met op het einde van elk hoofdstuk een opsomming: ‘Lessons from Steve’. Die Lessons from Steve geven in een notendop antwoord op de vraag hoe het komt dat Jobs zo succesvol is. Eigenlijk gewoon een uitstekend managementboek. - auteur Leander Kahney- titel Inside Steve’s Brain- uitgeverij Portfolio (Penguin Group)- ISBN 978 1 59184 198 2- prijs paperback € 24; e-book € 22,50

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in