Overslaan en naar de inhoud gaan

Advies detacheerders niet erg gewaardeerd

Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young, een tweemaandelijkse peiling naar ICT-ontwikkelingen onder 620 Nederlandse directeuren, managers en professionals. Meer dan de helft (51 procent) van de door Interview-NSS ondervraagden classificeert ICT-consultants die deel uitmaken van ICT-detacheerders als ‘niet of onvoldoende onafhankelijk’. Slechts 13 procent van de respondenten is het niet met die stelling eens.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Uit de ICT Barometer blijkt verder dat de bereidheid van tweederde van de klanten om diensten af te nemen van deze ‘afhankelijke’ consultants sterk is afgenomen. Binnen de overheid en de ‘not-for-profit’-sector is de afkeer met 69 procent van de ondervraagden het grootst. Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, adviseert consultants met een afhankelijk imago "om vaker op basis van gegarandeerd succes te werken. Dan verstomt de roep om onafhankelijkheid vanzelf. Je zou daarbij aan een vorm van ‘no-cure, no-pay’ kunnen denken. Ik denk dat de flair door alle bezuinigingen is verdwenen." Het onderzoek was ditmaal speciaal gericht op innovatie, detachering en consultancy. Ook als het om innovatie gaat komen de detacheerders er niet best van af in de ogen van de respondenten. Het gebrek aan innovatiekracht komt volgens veel ondervraagden voort uit het ontbreken van eigen research, eigen productontwikkeling en ontwikkeling van nieuwe vormen van dienstverlening door de detacheringsondernemingen. De ondervraagden noemen drie manieren waarop dienstverleners hun prijzen beter op hun prestaties kunnen afstemmen: prestatiegerelateerde beloning (35 procent van de respondenten), fixed price/fixed time-projecten (34 %) en Service Level Agreements (30 %). Verschuur: "De verkoopinspanningen van ICT-detacheringsbedrijven moeten alleen gebaseerd zijn op de succesfactoren van de klant. Offertes horen qua prijs/prestatie vlijmscherp te zijn, inclusief gegarandeerd succes voor de klant."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in