Overslaan en naar de inhoud gaan

Acceptatieproblemen voorkomen

Bij veel implementatietrajecten komt de acceptatie van de resultaten pas tegen het einde op de agenda. Dat is enerzijds verklaarbaar, maar anderzijds onwenselijk en onnodig. Het gevolg is dat de noodzakelijke tests onder soms extreme tijdsdruk moeten worden uitgevoerd. Het resultaat is vaak teleurstellend, ondanks grote inspanningen en goede bedoelingen: de acceptatie door de gebruikers van het systeem staat daadwerkelijk op het spel.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Bijsturen is in de laatste fase van het project echter nauwelijks meer mogelijk. Nog meer testen biedt geen oplossing. Testen is immers niet bedoeld om de kwaliteit van het informatiesysteem te verhogen. Fouten in eerdere fasen van het project worden door nog meer testen niet goedgemaakt. De enige echte oplossing is het doorvoeren van ontwerpaanpassingen, maar die kosten tijd en zijn riskant. En veel tijd is er niet met de systeemoplevering voor de deur. En nog meer risico’s klinkt ook niet aantrekkelijk. Bovendien doet het de businesscase van het project geen goed: oplopende kosten en latere ‘verzilvering’ van de baten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in