Boeien en binden door goede opleidingscultuur
Dilemma
Veel bedrijven claimen dat ze ‘continu leren’ stimuleren. In de praktijk valt dat tegen. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de ondernemingen weliswaar zegt continu kennis te ontwikkelen, maar dat slechts 7% het volgen van opleidingen actief stimuleert in het bedrijf.
Op de achtergrond speelt een dilemma. Aan de ene kant de overtuiging van de financieel directeur, die weet dat ‘als je veel investeert in de kennis van mensen, ze interessanter worden voor de concurrent’. De operationeel directeur brengt daartegen in dat onvoldoende actueel opgeleide mensen geen optimaal werk leveren. En, laten we eerlijk zijn, niet elke medewerker staat te springen om opleidingen te volgen: ‘Ik werk al 40 uur per week, en dan moet ik ook nog in de schoolbanken’.
Wie zich daadwerkelijk realiseert dat goed opgeleide mensen tevredener en loyaler zijn, dat de klanttevredenheid stijgt en de onderneming er agile van wordt, moet zorgen voor een goede opleidingsstructuur. Belangrijk daarbij is de status van het volgen van trainingen. Dat doe je niet naast je werk, maar is onderdeel van het werk. Voor de cursist, maar zeker ook voor zijn direct leidinggevende die ruimte moet geven voor de studie en die monitort hoe het opleidingstraject verloopt. De interne (leer)cultuur heeft een groot effect op het succes van trainingen.
Personal trainer
Van het dagelijkse management wordt daarbij commitment gevraagd. Zij zijn het die de leercultuur vertalen naar de aansturing en begeleiding van de mensen. Tenslotte speelt capability ook nog een rol: zorg ervoor dat de mensen de juiste tools en leermiddelen hebben. Die zijn doorgaans digitaal (eventueel aangevuld met workshops), en fungeren als een soort personal trainer. Zoals een smartwatch aangeeft dat de gebruiker ‘zijn bewegingsdoelen’ heeft gehaald, zo communiceert een digitale leeromgeving over de resultaten van de cursist.
Dit zogenaamde 3C-model (waarbij de c’s staan voor cultuur, commitment en capability) geeft structuur en zorgt voor betere opleidingsresultaten. En daarmee voor goed opgeleide, gemotiveerde medewerkers en tevreden klanten. De arbeidsmarkt blijft krap in 2019, dus haal het maximale uit uw huidige IT’ers!
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee