Xerox zet zijn kaarten op 'groen'

Het is zelfs mogelijk om een afdruk te maken op een stuk keukenpapier, wat met een laserprinter onmogelijk is omdat dat type papier een elektrische lading niet lang genoeg vasthoudt om een afdruk te laten ontstaan.
De inkt wordt geleverd in een blok ter grootte van een stevig stuk zeep. Het geheel is verpakt in karton dat grotendeels bestaat uit gerecycled materiaal. Er hoeft geen gebruik te worden gemaakt van speciale cartridges om de inkt in de printer op te slaan. Uit een berekening komt naar voren dat een vaste-inktprinter in vier jaar een hoeveelheid afval van ongeveer 40 kilo produceert. Een vergelijkbare laserprinter levert in dezelfde periode een afvalbergje op met een gewicht van zo'n 370 kilo.
Vier jaar is gekozen als doorsnee levensduur van een dergelijke printer, een verdere aanname is een printvolume van 22.000 pagina's per maand. De printers kunnen papier bedrukken met een formaat van maximaal A3.
Overigens hanteert Xerox de kleur blauw om zijn nieuwe manier van handelen te karakteriseren. Hier is blauw de kleur van een oceaan waar het goed toeven is, in tegenstelling tot rode oceanen, waar concurrenten elkaar afslachten tot het water rood kleurt van het bloed. Xerox spiegelt zich in dit verband aan bedrijven zoals Ikea en Swatch, die al eerder een 'blauw' businessmodel hebben gekozen. De blauwe aanpak kenmerkt zich door het aanboren van nieuwe markten in plaats van het voeren van een verkoopoorlog op een bestaande markt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee