Overslaan en naar de inhoud gaan

PvdA wil macht Pink en Centric breken

PvdA-Tweede-Kamerlid Saskia Noorman-den Uyl ontving klachten van de Sociale Dienst in Rotterdam over de afhankelijkheid van een beperkt aantal softwareleveranciers en stelt deze week schriftelijke vragen aan de ministers van Sociale Zaken, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken. “De sociale diensten zijn met handen en voeten gebonden. De marktwerking is zoek. Ik vind dat de minister de NMa de zaak moet laten onderzoeken.”
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Sinds de grote consolidaties van 1998 leveren eigenlijk alleen Centric en PinkRoccade Civility ‘verticale applicaties’ voor bijvoorbeeld sociale zaken, welzijn, vastgoed en de burgelijke stand. Het marktaandeel van de nummer drie, Procura, is verwaarloosbaar. ICT-hoofden van gemeenten klagen over gebrek aan concurrentie op de strategische applicatiemarkt. Volgens VIAG-bestuurslid Johan van der Waal maken nieuwe activiteiten van Centric en Civility de afhankelijkheid groter. “Nu deze leveranciers zich ook op web- en front-office-toepassingen richten, raken gemeenten compleet afhankelijk van één partij.” Beheerders klagen tegenover deze krant bovendien dat ze gedwongen worden steeds nieuwe versies aan te schaffen, dat over prijzen niet te onderhandelen valt en dat upgrades wel nieuwe hardware noodzakelijk maken maar nauwelijks meer functionaliteit leveren. Overigens dwingt de beperkte ondersteuning van Microsoft en Oracle voor oude softwareversies gemeenten ook hun applicaties te verversen. Ook het onderhoud zou kostbaarder worden. “Vooral de gebruikersondersteuning is duurder geworden”, zegt Van der Waal. Johannes van Veen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft ‘geen concrete aanwijzingen dat de leveranciers misbruik maken van hun macht’. “Maar de markt werkt niet optimaal. De klant heeft nauwelijks invloed.” “De lock-in is een gevoelskwestie”, zegt Karim Henkens, directeur publieke sector bij Centric. Er zijn volgens hem veel voorbeelden van gemeenten die op software van Centric zijn overgestapt. Hij noemt Maastricht als recent voorbeeld. Henkens bestrijdt dat buiten de markt voor sociale dienstsoftware, slechts twee bedrijven software voor gemeentelijke dienstverlening leveren. Over gedwongen upgrades zegt hij dat de meeste gemeenten het belang inzien van de doorgroei naar een geïntegreerd project. “De migratietrajecten zijn bovendien bekend. Dat gemeenten in de problemen komen, is omdat zij er te laat mee aan de slag gaan.” Secretaris Hendrik van Niftrik van de directie van PinkRoccade Civility meent dat twee aanbieders nog veel is, gezien de beperkte Nederlandse markt. De grote afhankelijkheid van een enkele leverancier is volgens hem inherent aan de IT-industrie.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in