IPad-reclame keert zich tegen Apple

'De iPad zou overal te gebruiken zijn, maar dat is niet zo'
Een van de tv-commercials toont het gebruik van de iPad op diverse locaties buitenshuis, zoals het terras van een café, de stoep van een gebouw en een gazon. In een andere spot op Apples eigen website is te zien dat een iPad op het dashboard van een auto en de brandstoftank van een motorfiets is bevestigd.
De klagers beweren door de commercials te zijn aangespoord om een iPad te kopen. Een van hen, Claudia Kerr, probeerde haar iPad te gebruiken naast haar privézwembad bij een temperatuur van nog geen 32 graden Celcius. Al na 5 minuten kwam een bericht op het scherm dat de iPad oververhit was geraakt, waarna het apparaat zichzelf uitschakelde.
Klagers willen class action suit en eisen schadevergoeding
In hun oorspronkelijke aanklacht betoogden de klagers al dat Apple nergens vertelt dat een iPad onder bepaalde omstandigheden zoals direct zonlicht, in combinatie met vrijwel iedere omgevingstemperatuur, ‘praktisch onbruikbaar’ is. Ze suggereerden ook dat het voor Apple standaardpraktijk lijkt te zijn om een bepaalde hoeveelheid ‘nevenschade’ voor lief te nemen.
De zaak wordt behandeld door een federale rechtbank in Oakland, een voorstad van San Francisco in Californië. Het drietal wil dat hun aanklacht de status van ‘class action’-rechtszaak krijgt, zodat andere benadeelden zich kunnen aansluiten. Ook eisen ze een schadevergoeding. Apple moet ook een boete krijgen “om andere fabrikanten te weerhouden van soortgelijk wangedrag in de toekomst”.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee