Overslaan en naar de inhoud gaan

Google belooft Buzz-gebruikers meer privacy

Buzz is een nieuwe dienst van Google die aansluit op Gmail. Aan deze e-maildienst zijn sinds vorige week mogelijkheden toegevoegd om ‘content’ zoals foto’s en video’s met andere gebruikers te delen en korte berichten te versturen. Google komt daarmee in het vaarwater van sociale netwerkdiensten als Facebook, MySpace en Twitter.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Oorspronkelijk was Buzz zo ingericht dat gebruikers automatisch als ‘volgers’ werden aangemeld van met wie ze in Gmail regelmatig mailen of chatten. Bovendien maakte Buzz de lijst van iemands volgers standaard openbaar, in plaats van de gebruiker zelf te laten kiezen om de contacten te publiceren of privé te houden. Dat leidde tot een storm van verontwaardiging onder gebruikers die vreesden dat zo hun privérelaties werden blootgelegd voor de buitenwereld. Ook wilden critici niet ongevraagd tot volgers worden gebombardeerd van personen die ze niet wensen te volgen.

In een blog verontschuldigde Todd Jackson, product manager van Gmail en Buzz, zich zaterdag voor de ontstane onrust. De functie ‘auto-following’ was volgens hem bedacht om de ‘startervaring’ voor gebruikers zo snel en makkelijk mogelijk te maken. Google had zich er echter op verkeken dat veel mensen Buzz eerst alleen wilden uitproberen.

Jackson beloofde dat Buzz voortaan, na het nalopen van de contactlijst van de gebruiker, alleen maar suggesties doet voor het volgen van bepaalde medegebruikers. De gebruiker krijgt een contactlijst te zien en kan per persoon een vinkje plaatsen of verwijderen. Verder krijgt Gmail onder de instellingen een aparte mogelijkheid om Buzz helemaal uit te schakelen. Ook de automatische koppeling van Buzz met de openbare Picasa-fotoalbums van de gebruiker en met gedeelde items in Google Reader wordt geschrapt.

Eerder vorige week had Google al een poging gedaan de gemoederen te sussen door het eenvoudiger te maken om de lijst van volgers niet te openbaren. “Maar dat was duidelijk niet genoeg”, erkent Jackson in zijn blog. Amerikaanse privacyorganisaties noemen de oorspronkelijke opzet van Buzz een grote blunder.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in