Ebay ziet groei in mobiele variant veiling

Ebay stond in de beginjaren bekend als technologisch innovator, maar is jaren blijven stilstaan. Andere online winkels zoals Amazon.com breidden hun dienstverlening uit met veilingen en de mogelijkheid tweedehands artikelen te kopen. Zij koppelden die functionaliteiten aan een betere interactie met de klanten dan die van eBay.
Zoeken is een probleem
In krap een jaar tijd daalde het het percentage mensen dat eBay noemt als de beste e-commerce ervaring, van 27 naar 13 procent, concludeerde marktonderzoeker Piper Jaffray begin dit jaar nog uit een enquete. Amazon steeg in dezelfde periode van 35 naar 65 procent. "De zoekervaring is de Achilleshiel van eBay", meent Scot Wingo CEO van ChannelAdvisor, een bedrijf dat software levert aan winkeliers om hun artikelen op sites als eBay en Amazon te plaatsen.
Mobiele dienstverlening is belangrijk
Donahue zet sinds 2 jaar in op verbetering van de e-commercesoftware en openstelling van de API's van eBay's PayPal-betalingssysteem voor derden zodat zij daar omheen applicaties kunnen ontwikkelen.
Donahue verwacht ook veel van de ontwikkeling van de mobiele dienstverlening van het bedrijf. Maar alleen daarmee zal eBay het niet redden. Andere online winkels hebben gelikte mobiele varianten naast hun webshop, zoals Best Buy. Ook staat er een nieuwe generatie winkels op die uitsluitend via Android of iPhone-apps zijn te benaderen.
Strategie werpt vruchten af
Toch is Donahues strategie niet zonder succes. In het derde kwartaal ging in vergelijking met een jaar eerder het aantal gebruikers van de site dat iets verkocht met 4 procent omhoog naar 93 miljoen.
Donahue geeft toe dat er nog veel moet gebeuren. "Op een schaal van 10 gingen we eind 2009 van 2 naar 4. In 2010 gingen we van 4 naar 6. We komen nooit bij de 10, maar daar ligt wel het streven", aldus de eBay-topman.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee