Consumentenbond wil Apple aanpakken

De bond zegt afgelopen jaren veel meldingen te hebben ontvangen van leden die tevergeefs met defecte Apple-apparatuur bij hun winkelier aanklopten. Sommige Apple Premium Resellers schuiven hun verantwoordelijkheid volgens de Consumentenbond ten onrechte af op de fabrikant of importeur en verschuilen zich te pas en te onpas achter het aflopen van fabrieksgaranties.
De bond noemt als voorbeeld iemand bij wie de grafische kaart van zijn Apple-computer al na twee jaar kapot ging. De winkelier vertelde dat de klant de reparatie van 1100 euro zelf moest betalen omdat de fabrieksgarantie al verlopen was. Indien de klant niet akkoord ging, zou hij de computer kapot terugkrijgen maar wel onderzoekskosten moeten betalen.
"Als een prijzig en relatief nieuw product kapot gaat buiten de schuld van de consument, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging. Ook als het product al wat ouder is, kan het redelijk zijn dat de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten voor zijn rekening neemt. Is reparatie of vervanging onmogelijk of niet te vergen van de winkelier, dan heeft de consument recht op ontbinding van de overeenkomst en krijgt (een deel van) zijn geld terug", zo stelt de Consumentenbond.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee