Apples Mac levert gebruikers minste problemen op

In de ranglijst gaat Apple fier bovenaan met een score van 700. Dat getal brengt tot uitdrukking dat computers van het bedrijf goed waren voor 1,1 procent van de belletjes met Rescuecom, bij een marktaandeel van 7,8 procent. Apple deed het nog een stuk beter dan vorig jaar. Ondanks het feit dat het marktaandeel 2,8 procentpunt groeide, daalde het aandeel in de probleemgevallen met 0,3 procentpunt.
Ook Lenovo en HP verbeterden zich. Lenovo zag de betrouwbaarheidsscore stijgen van 236 naar 393, en HP van 126 naar 184. Maar dat was niet voldoende voor het vasthouden van de tweede respectievelijk derde plaats van 2007. Dat komt door de sterke opkomst van Panasonic en Toshiba. Panasonic komt de top-vijf binnen met een score van 489, en Toshiba met 299. Ook Dell, vorig jaar nog vijfde, verbeterde zich, van 94 naar 129; maar dat was niet genoeg voor het vasthouden van de vijfde plaats.
Volgens directeur David Milman van Rescuecom doet Apple het vooral ook zo goed vanwege de service die zijn verkooppunten bieden. “De combinatie van online-ondersteuning en ondersteuning in de lokale winkels legt Apple geen windeieren. Feitelijk geeft Apple ondersteuning gratis weg. Dat is een prima methode om de dominante positie van Windows in de markt te neutraliseren. Want ondanks dat Apple claimt dat Macs eenvoudig zijn te gebruiken, kan de overstap voor iemand die van oudsher Windows gebruikt een ontmoedigende opgave zijn.”
Minder bekende merken doen het in de betrouwbaarheidsscore van Rescuecom beduidend minder goed dan de A-merken. Milman raadt kopers in de markt daarom aan het bij de bekende merken te houden en nauwkeurig te onderzoeken welke garantievoorwaarden geleverd dan wel bijgekocht kunnen worden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee